Bog: Arbejd, arbejd, arbejd – og arbejd lidt mere!

I Work: A History of How We Spend Our Time giver antropologen James Suzman et bud på, hvor dramatisk ideen om arbejde har ændret sig gennem tiden og om, vi egentlig slet ikke er indrettet til at samle så meget til forråd, som vi gør i dag.

Artikel top billede

Det er ikke usædvanligt at tjene en flot løn og være udstyret med en lang og sandsynligvis engelsk jobtitel – men samtidig have svært ved at forklare udenforstående, hvad man helt præcis render og laver.

Sådan har det ikke altid været. I mange hundrede år vidste alle udmærket, hvad en smed, sømand, fisker, kusk, landmand eller bødker fik dagen til at gå med.

Og endnu længere tilbage – i jæger/samler-samfundene, der udgør langt størstedelen af menneskehedens historie – var arbejde en endnu mere konkret størrelse: En god jæger levede helt enkelt længere end en elendig jæger (hvis sabeltigeren altså ikke fik ram på ham først).

I bogen Work: A History of How We Spend Our Time fortæller antropologen James Suzman om, hvordan selve ideen om arbejde har ændret sig dramatisk gennem tiden.

Forfatteren – der for øvrigt netop har optrådt på natur- og videnskabsfestivalen Bloom i København – baserer en del af sine pointer på studier af stammefolk, der lever omtrent som jæger/samlere gjorde førhen.

Undervejs peger han blandt andet på, at en oplagt årsag til at så mange mennesker har ondt i livet er, at de keder sig på arbejdet og bruger en masse tid og kræfter på meningsløse pseudoopgaver. Samtidig bygger store dele af vores samfund, mener Suzman, på en afkobling mellem hvor meget vi faktisk arbejder og hvor meget der egentlig er behov for at arbejde for at tjene til dagen og vejen.

I hundredtusindvis af år levede vores forfædre på den måde, at de arbejdede til de havde mad nok, og derefter holdt de fri. I dag kører vi derimod bare på, hvilket på den ene side har skabt grundlaget for vores stabile samfund og høje levestandard. På den anden side har det skabt en forbrugsfest uden sidestykke, fordi mange mennesker reelt ikke helt ved, hvad de egentlig skal bruge pengene til.

Også på andre måder adskiller nytidens arbejdsliv sig fra fortidens. Førhen gik man eksempelvis aldrig helt på pension, men arbejdede hele livet gennem i et eller andet omfang. I dag er der imidlertid et skarpt skel mellem de ofte ekstremt aktive og stressende arbejdsår og det efterfølgende otium, hvor mange gennem en lang årrække ikke for alvor har noget at stå op til.

Den skillelinje er heller ikke helt sund, mener James Suzman – selv hvis man ser bort fra de stadig mere enorme summer, vi er nødt til at spare op til pension og alderdom på både samfundsmæssig og personligt niveau.

Men det kan man læse mere om i Work: A History of How We Spend Our Time, ligesom man også kan lytte til – eller læse – et interview med forfatteren her.

Titel: Work: A History of How We Spend Our Time / forfatter: James Suzman

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S