Artikel top billede

(Foto: unsplash)

Kampen mod falske nyheder, deepfakes og falske profiler skrues gevaldigt op - kæmpemæssige bøder i sigte

Digitale giganter som Google, Facebook og Twitter tvinges nu til at sætte gang i bekæmpelse af deepfakes og falske profiler på selskabernes platforme - ellers vanker der EU-bøder i milliardstørrelsen.

Kampen mod falske nyheder, deepfakes og falske profiler på de sociale medier får nu en gevaldig opprioritering i form af nye EU-regler og trusler og gigantiske bøder, hvis man kikser.

Ifølge Reuters vil EU på torsdag offentliggøre en opdateret version af reglerne om disinformation.

Reglerne kaldet Code of Practice against disinformation stammer fra 2018 og var en en slags hensigtserklæring, men nu sigter EU efter at gøre reglerne mere håndfaste med specifikt ansvar for både EU og de selskaber, der skriver under på reglerne.

Bødestørrelsen for overtrædelser kan være op til seks procent af et selskabs globale omsætning.

De nye regler vil også være forbundet til EU’s Digital Services Act (DSA), som blev vedtaget tidligere i år.

Ifølge EU-kommissær for det indre marked Thierry Breton er DSA den juridiske ramme om den opdaterede Code of Practice inklusiv de heftige bødestørrelser.



CIO
10 gratis artikler: Få gode råd fra Danmarks bedste it-ledere