Artikel top billede

Danske Edora sælger ordentlig luns af selskabet til medarbejderne

Hos it-selskabet Edora tilbyder man medarbejderne at købe anparter i virksomheden. Det sker både for at fastholde medarbejderne, men også for at sætte fart på væksten frem mod en børsnotering om fire til seks år.

Aldrig har rekruttering og fastholdelse været vigtigere i de danske it-selskaber, der kæmper om kompetencerne.

Det er blandt årsagerne til, at Edora nu har lanceret et program, der hedder 'Edora Partners', hvor selskabets medabejdere har mulighed for at købe sig til ejerandele i virksomheden.

Helt konkret drejer det sig om 10 procent af virksomheden, som de ansatte kan købe.

Direktør og medstifter Mads Hedegaard forklarer, at bevæggrunden for dette initiativ i høj grad er baseret på fastholdelse af medarbejderne.

Men han håber samtidig, at det giver medarbejderne et større incitament for at udvikle forretningen, da det i sidste ende kan udløse en større gevinst for den enkelte.

"Vi har behov for at stå sammen om at levere de resultater, vi har sat os for," siger han.

Det danske it-selskab har haft vind i sejlende den senere tid, hvor der er en stærk vækst i nøgletallene og i medarbejderstaben, der nu har rundet de 80 ansatte.

Edora, der hører hjemme på Charlottenlund Slot i Nordsjælland, udgøres af to dele; en konsulent- og projekt-forretning samt en abonnementsforretning.

Vil børsnoteres inden for seks år

De umiddelbare udsigter for virksomheden er en børsnotering inden for fire til seks år, forklarer direktøren.

Netop dette scenarie kan blive en stor fordel, hvis medarbejderne har købt sig ind i partnerprogrammet.

"Fordelen ved programmet for den enkelte medarbejdere vil være, at der potentielt kan være en kæmpe upside i forbindelse med en børsnotering eller et salg."

Der er over 45 medarbejdere, der allerede har købt anparter i selskabet via den nye ordning, der kræver, at de ansatte har en vis anciennitet i virksomheden før, at man kan købe anparter.

Ligesom det er en fordel for de eksisterende medarbejdere, så påpeger direktøren også, at det fornuftigt i forhold til rekrutteringen, da der er udsigt til, at man kan komme til at eje en bid af sin arbejdsplads.

Initiativet er noget, som ledelsen har overvejet i lang tid, forklarer direktøren. På sin vis er det også et godt tidspunkt, at lancere programmet, da kampen om it-talenterne er blevet yderligere intensiveret på det seneste, lyder det.

Selv står Edora og mangler 10 udikvlere i øjeblikket.

"Vi har brug for flere skarpe hjerner, der vil være med på denne her rejse frem mod vores børsnotering," tilføjer Mads Hedegaard.

Edora har nu opnået en størrelse, hvor selskabets konsulenter er ansat på tre forskellige adresser i landet, og dertil sidder en gruppe udiviklere i Makedonien.

Derfor er Edora nu et sted, hvor det interne fælleskab skal styrkes, hvilket det nye anpartsprogram kan være med til at sikre.

Satser på fordobling af toplinjen

Mads Hedegaard og Edora satser på, at omsætningen fordobles i 2022 i forhold til 2021.

Selskabet oplyser dog ikke tal for omsætningen, men bruttofortjenesten for sidste år endte på 36 millioner kroner og et overskud på fem millioner kroner.

Selskabet har desuden netop vudnet en opgave hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR, til en værdi på 150 millioner kroner over fire år.

Her er selskabet en af de tre hovedleverandører, sammen med Netcompany og Visma, der skal sørge for udvikling og vedligeholdelse af STAR's omfattende vifte af forretningssystemer.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital