NemID fortsat ramt af nedbrud på tredje døgn: Ekstremt alvorligt

På tredje døgn er danskernes offentlige login-tjeneste NemID nede. Nets vil ikke give en tidshorisont på, hvonår man kan forvente at kunne bruge tjenesten igen.

Artikel top billede

Har du stadig problemer med at logge på Borger.dk, e-Boks.dk, Jobnet.dk, Skat.dk, netbank og en hel masse andre hjemmesider, der kræver NemID?

Så er du ikke den eneste.

På tredje døgn ligger den danske log-in tjeneste ned, og omtrent en tredjedel af NemId-brugerne er fortsat berørt af problemerne, mens man hos Nets foretager flytninger fra én server til en anden.

Problemerne var ellers meldt overståede af Nets, som står for driften af NemID, men den udmelding kom en postgang for tidligt.

Derfor ønsker Nets pressechef Peter Glüsing heller ikke at sætte en tidshorisont på, hvornår danskerne igen kan forvente at bruge NemId som planlagt.

"Vi har ikke noget tidsestimat på, hvornår det er ovre, men vi arbejder på at få det løst," lyder det fra pressechefen til B.T.

De langvarige problemer, er, ifølge professor i it og digitalisering på Roskilde Universitet, Jan Pries Heje, ikke set før.

Til DR siger han:

"Det er ekstremt alvorligt. På en skala fra 1-10 er vi vel oppe på en 8-9 stykker. Især hvis de ikke snart får løst problemet."

Serverskifte

Ifølge Nets er problemerne opstået i forbindelse med et planlagt serverskifte, men yderligere uddybning af den tekniske baggrund vil Peter Güsling ikke give.

"Vi har en server, som vi er nødt til at skifte. Det er et internt it-problem, og derfor tager det noget tid at skifte fra denne server til en anden. Vi bruger al vores tid på at få denne overflytning til at ske. Derfor kan vi for nuværende ikke komme med en nærmere forklaring," lyder det.

Mens nogle blot venter på igen at kunne tilgå diverse sider for nemhedens skyld, så skaber utilgængeligheden større problemer i eksempelvis sundhedsvæsenet.

Patienter der ikke kan tilgå sit medicinkort, og borgere der oplever problemer med at tilgå corona-pas-appen. Men det kan ikke blive ved med at gå, mener Jan Pries Heje:

"Hvis det varer ved, bliver man nødt til at tage nogle konsekvenser. Der bliver ansvarspådragende ganske snart, hvis ikke systemet kommer op at køre igen snart."

Også fra cybersikkerhedsekspert Peter Kruse mæder håndteringen af it-problemerne hos Nets kritik.

På LinkedIn skriver han:

"Det er altså en lille smule frustrerende det her NemID nedbrud. Ikke alene har det varet i mere end 2 døgn, men værre er det, at man dels ikke får informationer om årsag og forventet normal drift, og dels at man ikke kan foretage flybestillinger, hotel bookings eller handle online hvor der bruges NETS 3D."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S