Artikel top billede

Nu sker det: Google laver helt om på din Gmail

Verdens 1,5 milliarder Gmail-brugere skal nu vænne sig til et nyt design. Se det her, og få forklaringen på hvordan du kan skifte frem og tilbage mellem det nye og gamle design.

I disse dage udruller Google et nyt design til selskabets i alt 1,5 milliarder brugere af Gmail.

Du har muligvis allerede stiftet bekendtskab med ændringerne, som Google allerede i februar begyndte at udrulle til et mindre antal brugere.

Men den helt store og brede udrulning begyndte først den 28 juni, og hvis du ikke allerede har fået det nye design, så kan du forberede dig på, at din Gmail står foran en større overhaling meget snart.

Det nye design bruger elementer fra Googles seneste designsprog, Material Design 3, som blandt andet anvendes i Android 12.

Derfor ændrer Google

Hovedformålet med det nye Gmail-design er at integrere flere af Googles tjenester i Gmail, og dermed gøre det lettere for brugerne at hoppe rundt mellem de forskellige tjenester.

Derfor vil man ude i venstre side af skærmen eksempelvis kunne få adgang til Google Meet, Google Spaces og Google Chat, og med et enkelt klik vil du få adgang en oversigt over dine aktive samtaler i chat uden at skulle skifte skærmbillede.

Et nyt notfikations-system vil samtidig gøre dig opmærksom på det, hvis der er ny aktivitet i eksempvis i Google Chat eller Google Meet.

Få en introduktion her

Google har desuden offentliggjort en video, hvor selskabet giver en mere uddbybende introduktion til det nye design.

Den kan du se herunder:

Sådan skifter du design

Indtil nu har Google haft fokus på at udrulle det nye design til desktop-brugere, men senere på året ventes det også, at det nye design vil lande hos tablet-brugerne.

Har du endnu ikke fået det nye design, har du allerede nu mulighed for at skifte til det i indstillings-menuen, som du finder ved at klikke på tandhjulet i højre hjørne.

Her vil du også have muligheden for at vende tilbage til det gamle design, hvis du ikke bryder dig om det nye.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital