Artikel top billede

(Foto: Digitaliseringsstyrelsen/PR)

Har du været udsat for NemKonto-svindel? Så kan du nu søge om kompensation

Hvis borgere har været udsat for Nemkonto-svindel, og derved er blevet snydt for penge, kan de nu søge om erstatning, meddeler Digitaliseringsstyrelsen.

Nu kan du søge kompensation, hvis din løn eller dine offentlige ydelser for eksempel er blevet overført til en svindlers konto grundet fusk med din NemKonto.

Det meddeler Digitaliseringsstyrelsen.

Fra 1. august kan ofre, der er blevet franarret penge i forbindelse med svindel med NemKonto, søge om erstatning.

De første seks måneder af kompensationsordningens levetid, hvilket vil sige indtil 31. januar 2023, kan borgere søge om kompensation med 10 års tilbagevirkende kraft.

Det betyder, at Digitaliseringsstyrelsen nu, ud over rådgivning på den døgnåbne hotline ved identitetstyveri, nu også hjælper borgere økonomisk, hvis de har været udsat for svindel med NemKonto fra august 2012 og frem.

"Det er vigtigt for os, at alle borgere har tillid til og føler sig trygge ved at bruge NemKonto. Selvom det er en meget lille andel, der rammes, tager vi alle tilfælde af svindel alvorligt," udtaler Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, i meddelelsen og fortsætter:

"Identitetstyveri og svindel er en voldsom og ubehagelig oplevelse, som også kan have økonomiske konsekvenser. Derfor at vi glade for nu at kunne hjælpe med kompensation, hvis man er blevet franarret sin retmæssige ydelse, såsom løn- eller pensionsudbetaling."

Ansøgere ved svindel skal man kunne dokumentere en politianmeldelse, samt at vedkommende var berettiget til udbetalingen, der søges om kompensation for.

Kompensationsordningen gælder blandt andet svindel med løn, pension, SU, familieydelser eller kontanthjælp.