Bog: Her er de syv faktorer, der får verdens urværk til at tikke

I den meget roste How the World Really Works giver Vaclav Smil trådene et samlet overblik over de mest betydningsfulde faktorer, der definerer hvordan verden har udviklet sig og fungerer i dag.

Artikel top billede

Man skal ikke underkende de økonomiske og produktionsmæssige fordele ved rationel stordrift. Især ikke når en lang række faktorer spiller perfekt sammen og medvirker til at gøre produktionen stadig mere effektiv.

Eksempelvis tog det for 200 år siden cirka ti minutters hårdt arbejde at producere et kilo hvede, men i dag kræver det blot to sekunder at nå samme resultat.

Det er blandt de elementer, som har gjort det muligt at sørge for, at langt de fleste mennesker på kloden får tilstrækkeligt – og stadig oftere mere end rigeligt – mad i maven, selv om befolkningstallet stiger.

Der er imidlertid også grænser for, hvor rationel man kan tillade sig at være.

Indtil foråret 2020 var der måske næppe mange, som så særlige ulemper ved at lade 70 procent af alle medicinske gummihandsker i verden fremstille på én ekstremt effektiv fabrik. Men med udbruddet af Covid19 viste det sig at være en smule uhensigtsmæssigt.

Det er blot to af eksemplerne på fakta fra bogen How the World Really Works af Vaclav Smil – en særdeles produktiv herre, der har skrevet godt 50 bøger om en lang række emner fra fødevareproduktion til teknologi, energi, fabrikation, urbanisering, klima og meget andet.

Men i How the World Really Works samler han trådene og giver et samlet overblik over en lang række sammenhænge, der definerer hvordan verden har udviklet sig og fungerer i dag.

Det er både underholdende og dybt interessant, og det er ikke uden grund at bogen har høstet meget ros. Eksempelvis fra Bill Gates, der havde den med på sin liste over fem gode bøger til sommeren 2022, som vi tidligere har skrevet om her.

Titel: How the World Really Works / Forfatter: Vaclav Smil

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S