Kunstner vinder kunstkorkurrence med et AI-genereret billede

Et kunstværk på en kunstmesse i den amerikanske stat Colorado har vakt harme, og rejst spørgsmålet: Hvem er kunstneren, når AI genererer kunst?

Artikel top billede

En kvinde står med ryggen til i en hvid kjole, og stirrer ud i et sløret landskab badet i så skarp lys, at det er svært for beskueren af billedet at se den verden, som er på den anden side af det gigantisk måne-formede vindue.

Rundt om kvinden i hvidt står andre skikkelser, der også ligner kvinder, draperet i røde lange gevanter.

Der er noget drømmende og længselsfuldt over Jason Allens kunst. Store velvinge og gyldent lys fanger øjet, og trækker beskueren ind i samme trance som kvinden i midten.

Jason Allen har skarpt stor kunst, det har han juryens ord for på kunstmessen Colorado State Fair. Der er bare én ting ved Allens kunst. Det er ikke ham selv, der har lavet det - vil nogen nok sige.

Han fortæller selv, at kunstværket blev skabt med en AI-software kaldet Midjourney.

Jason Allen, vandt i kategorien digital kunst med sit kunstværk kaldet 'Théâtre D'opéra Spatial', der ligner i andre medier beskrives som en blanding af klassisk opera og rum.

På platformen Discord under brugernavnet Sincarnate fortæller Jason Allen selv om processen med at frembruge det AI-genererede kunstværk.

Her fortæller han, at han med Midjourney har genereret hundredevis af billeder, hvor han efter mange ugers finjustering og tilpasning har valgt de tre bedste ud, printet dem på lærred og udstillet dem.

"Jeg vandt førstepladsen. Her er resultaterne. Jeg har sat mig for at lave en erklæring ved at bruge Midjourney på en konkurrencedygtig måde og wow! Jeg kunne ikke være mere begejstret for at have vundet med mit yndlingsværk: "Theatre d'Opera Spatial," skriver den prisvindende kunstner.

Men må Jason Allen godt tage kredit for sine billeder, når det nu er en kunstig intelligens, der har gjordt det meste af arbejdet?

Dét spørgsmål har delt vandene i kommentarspor på nettet, hvor flere mener at han tager æren for maskinens arbejde.

"Jeg vidste, at dette ville være kontroversielt," skrev Allen på Midjourneys Discord.

Han påpeger, at han aldrig har forsøgt at skjule hverken sit eget eller softwarens bidrag, og han har sågar tagget sine billeder med "Jason Allen via Midjourney".

[url=Hi everyone! After a one month hiatus, I have returned with an exciting announcement about my personal project I've made using Midjourney. I have been exploring a special prompt that I will be publishing at a later date, I have created 100s of images using it, and after many weeks of fine tuning and curating my gens, I chose my top 3 and had them printed on canvas after upscaling with Gigapixel A.I. I entered into the Colorado State Fair fine arts competition (digital arts category). I won first place. Here are the results. I've set out to make a statement using Midjourney in a competitive manner and wow! I could not be more excited about having won with my favorite piece: ]Du kan se alle billederne her[/url].

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil