Top 100:Visma-koncernen brager frem: Fire af selskaberne blandt de 100 dygtigste i Danmark

Artikel top billede

Bog: Bliv bedre til at håndtere maniske arbejdsheste, konfliktsky chefer og bedrevidende kolleger

Den helt nye Getting Along: How to Work with Anyone (Even Difficult People) giver gode råd til at arbejde sammen med kringlede og besværlige personligheder.

Helvede er som bekendt altid de andre, og få ting kan afspore samarbejdet eller forsure miljøet på jobbet som mennesker, der er kronisk besværlige at have med at gøre.

Enten fordi de er grundlæggende usympatiske og bare vil være på tværs – og det er heldigvis de færreste. Eller fordi deres personlighed af en eller anden grund gør dem lidt kringlede at håndtere.

Det kan være den konfliktsky chef, den altid bedrevidende kollega eller dem, der torpederer ethvert møde med deres passivt-aggressive personlighed.

For slet ikke at tale om den maniske arbejdshest, der sender en konstant strøm af højt prioriterede mails i sene aftentimer, rykker kollegerne for svar tidligt næste morgen og aldrig forstår, hvorfor de dog for pokker ikke er kommet videre!

Her kommer den nye bog Getting Along: How to Work with Anyone (Even Difficult People) til hjælp.

Den er skrevet af Amy Gallo, der har specialiseret sig i konflikthåndtering, kommunikation og dynamikker på arbejdspladsen og som desuden er vært på Harvard Business Reviews podcast.

I bogen beskriver hun, hvordan man bliver bedre til at forstå de besværlige typer og deres bevæggrunde samt til at vende situationer, så man rent faktisk får noget fra hånden i fællesskab. Uden at det ender i ultragiftige cc-alle-mails, konstant bagtalelse, stress og fjendskab.

Bogen bygger dels på den indsigt, Amy Gallo selv har opnået i håndtering af bøvlede situationer og personligheder. Dels på en lang række eksempler fra hendes eget og andres arbejdsliv, hvor noget enten er gået helt galt eller på, hvordan man mod alle odds har reddet stemningen og samarbejdet fra totalt forlis.

Det er nyttigt i almindelighed. Men måske særligt nu, hvor udbredt hjemmearbejde gør, at situationer let eskalerer eller bliver totalt misforstået i Outlook, inden man har en chance for at mødes ansigt til ansigt.

Gallo er blevet interviewet om emnet af en lang række medier de seneste måneder, blandt andet her i denne helt nye video fra Newsweek.

Titel: Getting Along: How to Work with Anyone (Even Difficult People) / Forfatter: Amy Gallo




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital