Artikel top billede

SAP har problemer med at konvertere ECC-kunder til S/4HANA

SAP kæmper fortsat med konverteringen af ECC-kunder til S/4Hana, lyder det fra Gartner.

Ifølge data fra analyse-selskabet Gartner tyder det på, at SAP fortsat kæmper med at få brugere fra sin gamle ERP-platform ECC til den seneste version S/4HANA, der blev lanceret tilbage i 2015.

Det skriver The Register.

Syv år efter lanceringen er SAP S/4HANA ikke blevet licenseret af to tredjedele af ERP Central Component (ECC)-kunder, ifølge Gartner.

"På nuværende tidspunkt ser Gartner kun få beviser for den acceleration af migrationer, der ville være nødvendige for at opfylde SAP's 2027-mål om at afslutte mainstream vedligeholdelsessupport til ECC. Efter 2027 vil SAP stadig tilbyde udvidet vedligeholdelse indtil udgangen af ​​2030, men med en præmie på 2 procent for softwaresupportgebyrer," Lyder det fra Gartner ifølge mediet.

I det sidste kvartal havde SAP S/4HANA mere end 20.000 kundesalg hvoraf omkring 60 procent var til nye kunder.

SAP forsøger at presse kunderne over til S/4Hana ved at oplyse om fordele, men også med strategien om at rykke over til software-as-a-service-model på cloud.

Svært at se en businesscase

Selskabet lancerede RISE med SAP-programmet i januar 2021. Denne pakke har tegnet sig for omkring 50 procent af SAP S/4HANA-salget hidtil og tegnet sig for 58 procent af S/4HANA-salgsaftaler indgået i tredje kvartal af 2022, meddeler Gartner ifølge mediet.

"Vi udvider klart vores lederskab inden for ERP med nye nettokunder, der igen repræsenterer næsten 60 procent af vores nye S/4HANA-aftaler i tredje kvartal, tilsammen næsten 800 go-lives," sagde SAP’s CEO, Christian Klein, ved et investormøde efter regnskabet for tredje kvartal.

Han nævnte dog ikke konvertering af ECC-kunder.

Problemet er ifølge Gartner, at kunderne hos SAP har svært ved at se den stærke businesscase ved at flytte ERP-system fra ECC til S/4Hana.

"CIO'er skal fokusere på handlinger, der vil fremskynde analysen af ​​egnetheden af ​​en S/4HANA-migrering til deres bredere ERP-strategi. Hvis du skal lave en grundig business case, har du måske brug for ekstern support. Du vil også kræve engagement fra din egen organisation, herunder forretningsinteressenter for at få det til at fungere,” står der i rapporten fra Gartner, skriver mediet.