Mærsk-gruppen sætter it-aktier til salg

It figurerer ikke længere blandt A.P. Møller-Mærsk forretningsområder, men endnu har rederigruppen et engagement på området. Nu har selskabet sat aktierne i Cryptomathic, Premitech og Scalepoint til salg. Det er den tidligere Mærsk Data topchef Steen Knudsens opgave at finde de bedste købere af selskaberne.

It figurerer ikke længere blandt A.P. Møller-Mærsk forretningsområder, men endnu har rederigruppen et engagement på området. Aktierne i Cryptomathic, Premitech og Scalepoint er til salg.

Det er den tidligere Mærsk Data topchef Steen Knudsens opgave at finde de bedste købere af selskaberne.

? De skal sælges over tid, men det er et spørgsmål om det rigtige tidspunkt, siger Steen Knudsen.

Ønsker stærk partner

Mærsk ejer 25 procent af den århusianske sikkerhedsvirksomhed Chryptomathic, godt 30 procent af Premitech, der har fokus på svartider for slutbrugerne, samt 32 procent af Scalepoint, som tilbyder forsikringsselskaber tjenester i forbindelse med skadeshåndtering.

Hos Cryptomathic ser stifteren, professor Peter Landrock, helst en stærk international partner som køber af Mærsk-aktierne.

? En aktionær, der kan skaffe os omsætning, betyder mest for os, siger Peter Landrock, hvis firmas teknologi altid vurderes som avanceret, men økonomien halter.

I 2003 fik selskabet for tredje år i træk et underskud på over 20 millioner kroner.

Premitechs administrerende direktør Jan Ishøj ser gerne en international partner med et stærkt distributionsnet, eller en partner med kapital til at finansiere en hurtigere vækst end Premitech klarer ved organisk vækst.

Premitech tredoblede omsætningen i 2003 og endte med et overskud på 106.000 kroner efter et samlet underskud på 25 millioner kroner de foregående fire år.

Hos Scalepoint lyder meldingen, at man ikke vil spekulere i en drømmeaktionær. Man bruger kræfterne på at holde snævert fokus på dag til dag- operationer.

Selskabet har sit hovedkontor i London, og Computerworld har ikke regnskabet derfra.

Forsvarsselskab skal på danske hænder

Salget af Mærsk Data Defence, som rederigruppen ejer fuldt ud, stiller ganske særlige krav.

? En udenlandsk investor kan maksimalt tegne sig for 40 procent. 60 procent af en virksomhed, der har tilladelse til at producere udstyr til det danske forsvar, skal være dansk, siger Henrik Ekmann, der i foråret tiltrådte som administrerende direktør for selskabet. Ekmann pointerer imidlertid, at der ikke er truffet beslutning om salg.

Mærsk Data Defence har 230 ansatte, der fortrinsvis udvikler kommunikations-, informations- og kontrolsystemer til forsvaret. Omsætningen lå i 2003 på 86 millioner kroner, og overskuddet var på 5,6 millioner kroner.

Henrik Ekmann ser særdeles positivt på de kommende år, og det begrunder han med, at forsvaret er midt i store omstillinger med markante nyinvesteringer.

Ifølge Ekmann har ledelsen af forsvarsselskabet ikke overvejet et management buy-out. Men han så helst, at Mærsk Data Defense i stedet for at blive opkøbt indgik i et nærmere samarbejde med de to største leverandører i den danske forsvarsindustri, Terma og Systematic Engineering.

? Det ville gøre os alle mere interessante som samarbejdspartnere for større multinationale leverandører, siger Henrik Ekman.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S