Mærsk-gruppen sætter it-aktier til salg

It figurerer ikke længere blandt A.P. Møller-Mærsk forretningsområder, men endnu har rederigruppen et engagement på området. Nu har selskabet sat aktierne i Cryptomathic, Premitech og Scalepoint til salg. Det er den tidligere Mærsk Data topchef Steen Knudsens opgave at finde de bedste købere af selskaberne.

It figurerer ikke længere blandt A.P. Møller-Mærsk forretningsområder, men endnu har rederigruppen et engagement på området. Aktierne i Cryptomathic, Premitech og Scalepoint er til salg.

Det er den tidligere Mærsk Data topchef Steen Knudsens opgave at finde de bedste købere af selskaberne.

? De skal sælges over tid, men det er et spørgsmål om det rigtige tidspunkt, siger Steen Knudsen.

Ønsker stærk partner
Mærsk ejer 25 procent af den århusianske sikkerhedsvirksomhed Chryptomathic, godt 30 procent af Premitech, der har fokus på svartider for slutbrugerne, samt 32 procent af Scalepoint, som tilbyder forsikringsselskaber tjenester i forbindelse med skadeshåndtering.

Hos Cryptomathic ser stifteren, professor Peter Landrock, helst en stærk international partner som køber af Mærsk-aktierne.

? En aktionær, der kan skaffe os omsætning, betyder mest for os, siger Peter Landrock, hvis firmas teknologi altid vurderes som avanceret, men økonomien halter.

I 2003 fik selskabet for tredje år i træk et underskud på over 20 millioner kroner.

Premitechs administrerende direktør Jan Ishøj ser gerne en international partner med et stærkt distributionsnet, eller en partner med kapital til at finansiere en hurtigere vækst end Premitech klarer ved organisk vækst.

Premitech tredoblede omsætningen i 2003 og endte med et overskud på 106.000 kroner efter et samlet underskud på 25 millioner kroner de foregående fire år.

Hos Scalepoint lyder meldingen, at man ikke vil spekulere i en drømmeaktionær. Man bruger kræfterne på at holde snævert fokus på dag til dag- operationer.

Selskabet har sit hovedkontor i London, og Computerworld har ikke regnskabet derfra.

Forsvarsselskab skal på danske hænder
Salget af Mærsk Data Defence, som rederigruppen ejer fuldt ud, stiller ganske særlige krav.

? En udenlandsk investor kan maksimalt tegne sig for 40 procent. 60 procent af en virksomhed, der har tilladelse til at producere udstyr til det danske forsvar, skal være dansk, siger Henrik Ekmann, der i foråret tiltrådte som administrerende direktør for selskabet. Ekmann pointerer imidlertid, at der ikke er truffet beslutning om salg.

Mærsk Data Defence har 230 ansatte, der fortrinsvis udvikler kommunikations-, informations- og kontrolsystemer til forsvaret. Omsætningen lå i 2003 på 86 millioner kroner, og overskuddet var på 5,6 millioner kroner.

Henrik Ekmann ser særdeles positivt på de kommende år, og det begrunder han med, at forsvaret er midt i store omstillinger med markante nyinvesteringer.

Ifølge Ekmann har ledelsen af forsvarsselskabet ikke overvejet et management buy-out. Men han så helst, at Mærsk Data Defense i stedet for at blive opkøbt indgik i et nærmere samarbejde med de to største leverandører i den danske forsvarsindustri, Terma og Systematic Engineering.

? Det ville gøre os alle mere interessante som samarbejdspartnere for større multinationale leverandører, siger Henrik Ekman.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.