Forbrugerminister revser it-branchen

For mange forbrugere klager over computerkøb, finder Forbrugerstyrelsen og Henriette Kjær, minister for forbrugeranliggender. Ministeren opfordrer branchen til at danne et it-klagenævn. ITEK afviser ideen, men bakker op om at forbrugere og forhandlere skal have mere oplysning.

Forbrugerminister Henriette Kjær (K) mener, at it-branchen skal smøge ærmerne op og tage et ansvar for de mange forbrugere, der klager over for eksempel computerkøb.

Derfor opfordrer hun nu branchen til at oprette sin egen klageinstans, der kan tage hånd om problemet, frem for at sende aben videre til det offentlige.

- Branchen har også et ansvar for gode forbrugerforhold på IT-markedet. Både for at give forståelig information om de komplicerede produkter. Branchen skal tage hånd om sine egne klager ved at efterleve Forbrugerklagenævnets afgørelser og etablere sit eget godkendte private ankenævn, siger Henriette Kjær i pressemeddelelse.

Hos ITEK, it-organisationen under Dansk Industri, afviser direktør Tom Togsverd enhver snak om, at branchen skal oprette sit eget nævn for it-køb.

- Den diskussion har vi haft før. Men vi føler ikke, der er et behov for et særligt klagenævn. Teleankenævnet har været en succes, men den gevinst kommer ikke her, siger han.

Tom Togsverd mener ikke, at it-branchen kan gå samme vej som telebranchen, der netop har forsøgt at komme de mange klager til livs gennem nye retningslinjer.

- Vi har netop indgået en aftale med Forbrugerombudsmanden om fælles retningslinier inden for telebranchen, hvor det med småt kommer til at stå med større bogstaver. Men opgaven er sværere at løfte, når handler om it, uddyber Tom Togsverd.

Ubehageligt mange klager

Mette Thomassen er webkoordinator i Forbrugerstyrelsen, og hun har netop været med til at bygge et særligt it-tema op inde på Forbrug.dk.

- Hvis branchen selv tager ansvar, skubber de det ikke over på det offentlige. Et klagenævn ville øge forbrugertilliden, siger hun.

Mette Thomassen kan fortælle, at Forbrugerstyrelsen i samarbejde med Gallup har lavet en redegørelse, der viser, at hver tiende, der køber en it-relateret vare, klager i butikken eller bytter varen.

- Det er en kombination af uerfarne brugere, produkter der ikke passer sammen og deciderede fejl i udstyret, fortæller Mette Thomassen.

Hun mener blandt andet, at forhandlere og leverandører ikke er gode nok til at

- Det er et ubehageligt højt tal, men det er jo svært at måle de her ting. Jeg tror ikke, altid at forbrugerne køber nogle ting, de har brug for. Jo mere komplekse produkterne er, jo større risikoen for at få noget forkert, siger Tom Togsverd.

Lad os snakke om det
Det faktum, at computerkøb ikke længere er forbeholdt de få, der handler i specialbutikker, spiller også ind, mener Tom Togsverd.

- Hvad er it? Er det computerspil fra Bilka? Det er et svært marked at have med at gøre. Vi synes, man skal gå oplysningsvejen, for eksempel omkring købeloven og de ny bestemmelser om garanti, siger han.

Dermed er ITEK i tråd med Forbrugerstyrelsen.

- Man bliver dårligt vejledt omkring købeloven ude i butikkerne. Personalet ved for eksempel ikke, hvor mange reparationer, butikken må sætte i gang, før forbrugeren kan forlange pengene igen, siger Mette Thomassen.

Svaret er 'en til to gange', men en del forhandlere bliver ved med at reparere på solgt udstyr.

- De aftaler, forretningerne har med forhandlerne, følger ikke nødvendigvis købeloven, og det giver jo en skævhed. Men der er ikke nogen automatik, og det er nok det, der giver nogle klagesager, vurderer Tom Togsverd.

Selvom han afviser tanken om et særligt it-klagenævn, lægger Tom Togsverd op til, at også forhandlere skal have mere oplysning.

- Det kunne være en god ide at sætte sig ned med Dansk Handel og Service, og det er vi parate til, foreslår han.

Relevante links

Forbrugerstyrelsens it-tema med gode råd

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S