Paypal snyder dansker for 27.000 kroner

Det amerikanske net-betalingssystem Paypal nægter at udbetale 27.000 kroner til en dansker, der solgte sin motorcykel i Uruguay. Pengene er i stedet ført tilbage til køberen, fordi Paypal fandt det 'passende'.

Den danske journalist Robin El-Tanany står i dag uden både sin motorcykel og de 27.000 kroner han ellers fik, da han solgte den på en rejse gennem Sydamerika.

Betalingsfirmaet Paypal valgte nemlig at indefryse pengene ? og førte dem kort tid efter tilbage til køberen af den motorcykel, som i mellemtiden var blevet overdraget.

Robin El-Tanany har rejst rundt i Latinamerika på motorcykel i et halvt års tid, og i begyndelsen af rejsen brugte han det amerikanske betalingssystem Paypal til at betale for MC-udstyr i USA.

- Jeg vidste, det var ejet af Ebay, så jeg følte mig tryg, siger den noget slukørede Robin El-Tanany.

Da rejsen for ganske nyligt sluttede, solgte han sin motorcykel i Uruguay til en engelsk turist.

Der var ikke tid til at sende breve til bankerne i Europa, og tilliden til det uruguayske postvæsen var ikke stor. I stedet brugte han Paypal til at modtage pengene fra den engelske køber.

- Jeg kan se, at pengene går ind på min Paypal-konto, så jeg siger farvel til køber, forklarer Robin El-Tanany.

Alt ser ud til at gå planmæssigt, men Robin Tanany får ikke den kode, han skal bruge for at hæve pengene. De 27.000 er blevet indefrosset af Paypal.

Intet svar og ingen penge

Hele balladen sker, fordi Paypal vurderer, at beløbet er 'uautoriseret'. Paypal sender derfor en mail til Robin El-Tanany og beder ham om at faxe dokumentation for salg, bankoplysninger og Dankort.

- Jeg sender det, selvom jeg ikke er vild med at sende følsom information via fax. Men jeg får ingen bekræftelse på modtagelse eller noget, og jeg kan ikke komme igennem til dem på hverken telefon eller mail, siger Robin El-Tanany.

Han hører intet før ti dage senere, da han er vel hjemme i Danmark igen. Den 17. december modtager han en mail fra Paypal, der i standardformuleringer kort meddeler ham, at firmaet har fundet det 'passende' at sende pengene tilbage til køber.

- Det mest frustrerende er, at jeg ikke har fået svar på, hvorfor de gjorde de. Problemet er, at de har lov ifølge brugeraftalen. Det er lovligt, men uetisk, mener Robin El-Tanany.

Intet at gøre

Nettet vrimler med vrede forbrugere, der af den ene eller den anden grund er blevet forbitrede på Paypal.

Robin Tanany kan indtil videre kun gisne om grunden til problemerne med Paypal.

- Jeg stoler på, at englænderen vil få overført pengene, men ellers bliver jeg nødt til at gå til politiet. Jeg er faktisk heldig, for jeg har hørt, at de i andre tilfælde har sat indefrosne penge i en fond, siger Robin El-Tanany.

Han vurderer, at han ikke kan stille noget op med Paypal.

- Jeg har jo accepteret, at de kan skalte og valte med pengene. Jeg kan bare advare mod at bruge dem, siger Robin El-Tanany.

Lige nu kører englænderen rundt i Sydamerika og har ikke betalt en krone. Og dog. Han har kun fået godt 26.000 kroner tilbage, fordi Paypal har hævet et gebyr for at tilbageføre pengene.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Paypal til denne artikel. Firmaets engelske kundeservice henviser til hjemmesiden.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job