E-mærket har kæmpet op af bakke lige siden Interflora, som den første web-butik fik sit kvalitetsstempel i slutningen af 2000.
Sidste år havde 224 web-butikker erhvervet et e-mærke, hvilket var en fordobling i forhold til 2003, men ifølge PBS findes der 2.500 til 3.000 danske internetbutikker, så der er lang lang vej igen.
? Det er en lang og sej proces, erkender Lars Schmidt, der har overtaget roret som direktør for E-handelsfonden, der står bag e-mærket.
? Vores målsætning er, at mere end 400 web-butikker har fået e-mærket inden udgangen af 2005, siger Lars Schmidt, der kommer fra en stilling som Internet Shop Manager hos Star Tours.
Kommerciel baggrund
Lars Schmidt har en kommerciel baggrund og håber, at den kan hjælpe ham med at sætte fart i antallet af web-butikker, der ønsker at få e-mærket.
Internetbutikker skal opfylde visse krav for at få ret til at benytte e-mærket. Disse krav omhandler blandet andet betalingssikkerhed, forretningsbetingelser, fortrydelsesret samt korrekt registrering og anvendelse af personoplysninger.
En af Lars Schmidts mærkesager er at overtale udbydere af e-forretningsløsninger til at tilrette disse, så det bliver meget nemt at sikre, at ens e-butik lever op til e-mærkekravene.
? Dandomain og Scannet gør det allerede, og det er vores håb, at flere melder sig, så det bliver meget nemt at få sin butik til at leve op til kravene, så ejeren kan koncentrere sig om forretningen, siger Lars Schmidt.
Dags dato har 235 web-butikker e-mærket, og 78 er i færd med at få deres ansøgning behandlet.