Virus- og spambekæmperen Softscan voksede markant sidste år i takt med den stadige udbredelse af virus og spam. Bruttoresultatet steg med en faktor fem og overskuddet med en faktor 81.
I begyndelsen af 2003 måtte Softscans kunder døje med, at cirka halvdelen af alle mails var enten spam eller inficeret med virus.
I januar 2004 var det tal steget til 87,3 procent altså næsten ni ud af 10 mail. Det faktum ligger sammen med en aggressiv markedsføring den voldsomme vækst i Softscan.
? Der et to hovedårsager til vores vækst. For det første tager vores produkter populært sagt fat i spam og virus ude ved havelågen, mens konkurrenternes produkter ofte først tager affære inde i entreen. For det andet har vi ansat mange nye sælgere, fortæller Troels Falkenberg, der er landechef for Softscan i Danmark og Sverige.
Grundfos og Orkla
Derudover har Softscan også kapret flere nye kunder. Blandt de mere markante fremhæver Troels Falkenberg pumpeproducenten Grundfos, mediekoncernen Orkla og medicinalproducenten Leo Pharma.
I en analyse udarbejdet af analysehuset IDC i 2004 blev Softscan udnævnt til Danmarks største "filterleverandør" med en markedsandel på 19,2 procent.
? Vi glæder os utrolig meget til, at IDC laver den analyse igen til sommer. Mit gæt er, at vores markedsandel er vokset med 10 procent, siger Troels Falkenberg.
Han håber, at Softscans andel af markedet for antispam- og virusprodukter nærmer sig 40 procent inden årets udgang.
Stærk konkurrence
Softscan oplyser ingen omsætningstal fordi, som der står i regnskabsberetningen, "selskabet operer i et meget konkurrencepræget marked med få deltagere."
Softscan ApS | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Bruttoresultat | 8,2 | 1,7 |
Driftsresultat | 1,1 | 0,02 |
Resultat før skat | 1,2 | 0,03 |
Resultat | 0,8 | 0,01 |
Egenkapital | 0,3 | 0,1 |
Antal ansatte | 19 | 5 |
Siden årsregnskabet blev afleveret har Softscan udvidet aktiviteterne til Norge og Tyskland og har i dag i alt 36 medarbejdere.
Med hensyn til indeværende år forventer Troels Falkenberg, at der skal bruges mange ressourcer på at nå en langt højere markedsandel i især Danmark og Sverige.