Googles datacentre sluger milliarder af liter vand: Forbruger over en fjerdedel af det samlede vandforbrug i amerikansk by

Der skal en del liter vand til at køle datacentre ned med, og nu er det kommet frem, hvor meget giganten Google rent faktisk forbruger.

Artikel top billede

(Foto: Google)

Vand spiller en central rolle i datacentre, hvor det bruges til at nedkøle serverne.

Men hidtil har det være sparsomt med informationer om, hvor meget vand en gigant som Google egentlig bruger.

Efter en retssag i byen The Dalles i Oregon i USA er Google nu blevet påtvunget at afsløre vandmængderne.

Det er voldsomme tal.

På verdensplan forbrugte Googles datacenter-infrastruktur knap 17 milliarder liter vand i 2021. Alene i USA var Googles vandforbrug 12,4 milliarder liter.

Det skriver The Register.

En fjerdedel af vandforbruget i amerikansk by

Oplysningerne er kommet frem efter en længere juridisk kamp mellem det lokale medie The Oregonian og byen The Dalles i Oregon.

Mediet har siden kunne rapportere, at søgegigantens faciliteter i The Dalles forbruger mere end en fjerdedel af alt det vand, som bruges i byen.

Selv forsøger Google at hælde lidt koldt vand på, hvad der måske lyder af voldsomme mængder vand.

Google hævder eksempelvis, at det samlede årlige vandforbrug i dets datacenterfaciliteter, er sammenligneligt med vandaftrykket for 29 golfbaner i det sydvestlige USA.

De tal refererer også til drikkevand og inkluderer ikke andre kilder såsom havvand, lyder det fra Google.

For at sætte det globale vandaftryk fra Google (altså knap 17 milliarder liter i 2021) lidt i relief, brugte danske husholdninger 249 milliarder liter vand i hele 2020.

Vandforbrug holdes hemmeligt

Ifølge Uptime Institute er det i øjeblikket kun omkring halvdelen af datacenteroperatørerne, der rapporterer deres vandforbrug eller datacenters CO2-udledning.

Google har skrevet under på Climate Neutral Datacenter Pact (CNDCP), et løfte fra industriaktører og branchesammenslutning af cloud-infrastrukturtjenester og datacentre om at opnå klimaneutralitet inden 2030.

I juli præsenterede underskriverne Europa-Kommissionen for forslag til at minimere mængden af ​​vand, der bruges i deres datacentre. De har dog også indtil 2040 til at opnå overensstemmelse med de nye målinger, fremgår det.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job