Amazon solgte mere men tjente mindre i 2022

Selv om Amazon havde større omsætning i 2022 end året forinden, så måtte e-handelsgiganten alligevel gå ud af 2022 med et milliardunderskud.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Amazon solgte mere i 2022 end 2021.

På trods af det, endte e-handelsgiganten med et samlet underskud for 2022.

Det viser Amazons årsregnskab.

Selskabet havde sidste år en omsætning på 514 milliarder dollar, svarende 3.513 milliarder kroner i modsætning til 570 milliarder dollar, svarende til 3.211 milliarder kroner, i 2021.

Det er en stigning på hele ni procent.

Alligevel går selskabet, der er grundlagt af Jeff Bezos, ud af 2022 med et samlet underskud på 2,7 milliarder dollar, svarende 18,5 milliarder kroner.

Året forinden lød overskuddet på 33,4 milliarder dollar, svarende til 228 milliarder kroner.

”Vi står på kort sigt over for en usikker økonomi, men vi er fortsat optimistiske omkring Amazons muligheder på længere sigt,” lyder det fra Andy Jassy, som er Amazon CEO og tidligere chef for AWS, i forbindelse med årsregnskabet.

Tusinder fyret på få måneder

I slutningen af 2022 fyrede Amazon 10.000 ansatte, og dengang varslede topchefen Andy Jassy, at der ville komme flere fyringer.

I januar måned kom endnu en melding. Denne gang lød beskeden, at det ikke længere kun var 10.000 der skulle fyres. Nu lød det, at 18.000 ansatte hos e-handelsgiganten snart måtte se sig om efter et nyt job.

Årsagen var, skrev Andy Jassy i et blogindlæg, at økonomien var værre end ventet.

"Amazon har tidligere klaret usikre og vanskelige økonomier, og det vil vi fortsætte med. Disse ændringer vil hjælpe os med at forfølge vores langsigtede muligheder med en stærkere omkostningsstruktur," skrev han og supplerede:

"Vi venter typisk med at kommunikere om disse resultater, indtil vi kan tale med de mennesker, der er direkte berørt. Men fordi en af ​​vores holdkammerater lækkede denne information eksternt, besluttede vi, at det var bedre at dele denne nyhed tidligere, så du kan høre detaljerne direkte fra mig."

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S