Børsens Forlag plaget af mail-mareridt

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Opdateret:</b> Børsens Forlag er ved at lokalisere den fejl, der i går blotlagde godt 1.100 e-mail-adresser og sendte et nyhedsbrev ud op til 46 gange.

Mail-mareridtet på Børsens Forlag er, om ikke overstået, så i hvert fald ved at ebbe ud. Forlaget samarbejder med DK-Cert om at få afdækket, hvorfor og hvordan et nyhedsbrev i går kunne blive sendt ud over 46 gange af flere omgange.

Klokken 11.30 torsdag formiddag tikkede et af Børsens Forlags sædvanlige nyhedsbreve ind i abonnenternes mailbokse, men en delgruppe kunne ikke alene se hinandens adresser. Flere fik også nyhedsbrevet over 22 gange.

DK-Cert oplyser til Computerworld Online, at det endnu ikke er slået fast, præcis hvad der er gået galt. Men problemet fortsatte i løbet af fredagen. Det er dog allerede nu sikkert, at det ikke er den samme fejl, som Eksportrådet havde sidste år.

Alt tyder på, at det ikke er nyhedsserveren hos Børsens Forlag, der har skylden, men at der er en fejl med at kunne modtage nyhedsbrevet hos nogle af abonnenterne. Hvorfor vides ikke.

Både Børsens Forlag og Computerworld-redaktionen har fået mange henvendelser om fadæsen. Men det har ikke nødvendigvis hjulpet, for flere af abonnenterne er kommet til at trykke på 'reply all'-knappen.

Hvem har skylden?
Datatilsynet har med Persondataloven i hånden forlængst slået fast, at afsenderen af et nyhedsbrev eller lignende skal sikre, at modtagernes personlige oplysninger ikke kommer i hænderne på uvedkommende.

Torsdag aften gik systemet i selvsving igen, og nyhedsbrevet blev derefter sendt ud til den samme gruppe igen, så antallet af mails nu er oppe på i hvert fald 46.

DK venter på svar fra de udbydere, hvis kunder er berørt, og kan ikke rigtigt gøre noget før.

Selvom det ikke ser ud til, at det er Børsens Forlag, der har skabt fejlen, er forlagets direktør, Lise Nestelsø, dybt berørt.

- Vi sender mange nyhedsmails ud, og den her er blevet sendt ud som vanligt. Normalt er folk meget glade for at få dem, sagde en brødebetynget Lise Nestelsø til Computerworld Online i går.

Hun er dog i stand til at finde en positiv ting ved mailproblemet.

- Vi har fået blotlagt en sikkerhedsrisiko, og det gør, at vi omlægger vores procedure. Men det er også det bedste, man kan sige om den sag, siger hun.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job