Børsens Forlag plaget af mail-mareridt

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Opdateret:</b> Børsens Forlag er ved at lokalisere den fejl, der i går blotlagde godt 1.100 e-mail-adresser og sendte et nyhedsbrev ud op til 46 gange.

Mail-mareridtet på Børsens Forlag er, om ikke overstået, så i hvert fald ved at ebbe ud. Forlaget samarbejder med DK-Cert om at få afdækket, hvorfor og hvordan et nyhedsbrev i går kunne blive sendt ud over 46 gange af flere omgange.

Klokken 11.30 torsdag formiddag tikkede et af Børsens Forlags sædvanlige nyhedsbreve ind i abonnenternes mailbokse, men en delgruppe kunne ikke alene se hinandens adresser. Flere fik også nyhedsbrevet over 22 gange.

DK-Cert oplyser til Computerworld Online, at det endnu ikke er slået fast, præcis hvad der er gået galt. Men problemet fortsatte i løbet af fredagen. Det er dog allerede nu sikkert, at det ikke er den samme fejl, som Eksportrådet havde sidste år.

Alt tyder på, at det ikke er nyhedsserveren hos Børsens Forlag, der har skylden, men at der er en fejl med at kunne modtage nyhedsbrevet hos nogle af abonnenterne. Hvorfor vides ikke.

Både Børsens Forlag og Computerworld-redaktionen har fået mange henvendelser om fadæsen. Men det har ikke nødvendigvis hjulpet, for flere af abonnenterne er kommet til at trykke på 'reply all'-knappen.

Hvem har skylden?
Datatilsynet har med Persondataloven i hånden forlængst slået fast, at afsenderen af et nyhedsbrev eller lignende skal sikre, at modtagernes personlige oplysninger ikke kommer i hænderne på uvedkommende.

Torsdag aften gik systemet i selvsving igen, og nyhedsbrevet blev derefter sendt ud til den samme gruppe igen, så antallet af mails nu er oppe på i hvert fald 46.

DK venter på svar fra de udbydere, hvis kunder er berørt, og kan ikke rigtigt gøre noget før.

Selvom det ikke ser ud til, at det er Børsens Forlag, der har skabt fejlen, er forlagets direktør, Lise Nestelsø, dybt berørt.

- Vi sender mange nyhedsmails ud, og den her er blevet sendt ud som vanligt. Normalt er folk meget glade for at få dem, sagde en brødebetynget Lise Nestelsø til Computerworld Online i går.

Hun er dog i stand til at finde en positiv ting ved mailproblemet.

- Vi har fået blotlagt en sikkerhedsrisiko, og det gør, at vi omlægger vores procedure. Men det er også det bedste, man kan sige om den sag, siger hun.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S