Gentofte dropper it-udbud

Gentofte Kommune lader en udbudsrunde på 12 ud af 14 nye it-systemer gå om, fordi tilbuddene ikke opfylder betingelserne for at søge. Nu forsøger kommunen en gang mere.

Duer ikke, om igen. Sådan lyder grunden til, at Gentofte Kommune har valgt at slå bremserne i, og lade udbuddet på 12 nye it-systemer gå om.

Udbuddet lød oprindeligt på 14 systemer, men på kun to af dem, nemlig kommunens lønsystem og institutionsadministration, har Gentofte fået tilbud fra unavngivne leverandører, som Gentofte Kommune nu vurderer.

- Vi har ikke modtaget det, der hedder konditionsmæssige tilbud. De tilbud, vi har modtaget på 12 af de 14 systemer, opfylder ikke de betingelser, vi har sat for udbuddet, forklarer Henrik Pedersen, it-chef i Gentofte Kommune.

Lettere forsinkelse
- Det her begrænsede udbud kører vi videre med, og vi forventer at have afsluttet tilbudsvurderingen inden sommerferien. Annulleringen af de andre systemer kan giver en lille forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan, men det er ikke det store, siger Henrik Pedersen.

Han vil ikke ud med, hvor meget kontrakterne er værd, eller hvor meget Gentofte regner med at spare på de nye løsninger.

- Nej, for dels er vi i en vurderingsfase, og dels handler det ikke kun om besparelser, men også om at få løftet opgaven bedst muligt, uddyber Henrik Pedersen.

KMD ikke en sikker vinder
De 14 systemer, der er tale om, ligger i dag alle hos KMD. Om de bliver ved med det, er ikke sikkert.

- Det vil vise sig, om vi skifter leverandør på et eller flere af systemområderne. Vi skal jo udbyde denne type opgaver, men det er klart, at vi bruger muligheden for at se, hvad markedet kan tilbyde, siger Henrik Pedersen.

Gentofte Kommune har givet mulighed for at byde på alle systemer, der tilsammen danner en stor del af den elektroniske rygrad i kommunen. Det er alt fra pension, underholdsbidrag, dagpenge, kontanthjælp til sagsinformation, der kan bydes på.

Men Henrik Pedersen er ikke bekymret for at ende med et it-kludetæppe af rang, hvis ikke alle 14 løsninger skulle ende med at ligge hos det samme firma.

- Vi har mange leverandører i dag, og mange forskellige løsninger. Udfordringen er at skabe integration, og det ville det være under alle omstændigheder. Der er jeg ikke mere bekymret end ellers. Men det er da en stor opgave, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere