EU vil have virksomheder til at markere AI-genereret indhold: Skal kunne ses tydeligt

Europa-Kommissionen ønsker, at virksomheder, der bruger generative AI-værktøjer såsom ChatGPT eller Bard, hvis tjenester har potentiale til at skabe desinformation, bør markere AI-genereret indhold.

Artikel top billede

(Foto: Guillaume Perigois)

Europa-Kommissionens næstformand, Vera Jourova, mener, at virksomheder bør markere indhold, som er genereret af kunstig intelligens.

Dette som led i ambitionen om at bekæmpe falske nyheder. Det oplyste Vera Jourova mandag, rapporterer nyhedsbureauet Reuters.

Dette er et resultat af den voksende bekymring over det potentielle misbrug af disse populære værktøjer. En sådan bekymring er, at de vil blive brugt til at øge desinformation i samfundet.

”De, der integrerer generativ AI i deres tjenester, såsom Bingchat for Microsoft, Bard for Google, bør indbygge de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre, at disse tjenester bliver brugt af ondsindede aktører til at skabe desinformation,” sagde Jourova på en pressekonference og fortsatte:

”De virksomheder, der har tjenester med potentiale til at sprede AI-genereret desinformation, bør på deres side implementere teknologi til at genkende sådant indhold og tydeligt fremhæve dette for brugerne,” tilføjede hun.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car