EU vil have virksomheder til at markere AI-genereret indhold: Skal kunne ses tydeligt

Europa-Kommissionen ønsker, at virksomheder, der bruger generative AI-værktøjer såsom ChatGPT eller Bard, hvis tjenester har potentiale til at skabe desinformation, bør markere AI-genereret indhold.

Artikel top billede

(Foto: Guillaume Perigois)

Europa-Kommissionens næstformand, Vera Jourova, mener, at virksomheder bør markere indhold, som er genereret af kunstig intelligens.

Dette som led i ambitionen om at bekæmpe falske nyheder. Det oplyste Vera Jourova mandag, rapporterer nyhedsbureauet Reuters.

Dette er et resultat af den voksende bekymring over det potentielle misbrug af disse populære værktøjer. En sådan bekymring er, at de vil blive brugt til at øge desinformation i samfundet.

”De, der integrerer generativ AI i deres tjenester, såsom Bingchat for Microsoft, Bard for Google, bør indbygge de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre, at disse tjenester bliver brugt af ondsindede aktører til at skabe desinformation,” sagde Jourova på en pressekonference og fortsatte:

”De virksomheder, der har tjenester med potentiale til at sprede AI-genereret desinformation, bør på deres side implementere teknologi til at genkende sådant indhold og tydeligt fremhæve dette for brugerne,” tilføjede hun.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S