EU vil have virksomheder til at markere AI-genereret indhold: Skal kunne ses tydeligt

Europa-Kommissionen ønsker, at virksomheder, der bruger generative AI-værktøjer såsom ChatGPT eller Bard, hvis tjenester har potentiale til at skabe desinformation, bør markere AI-genereret indhold.

Artikel top billede

(Foto: Guillaume Perigois)

Europa-Kommissionens næstformand, Vera Jourova, mener, at virksomheder bør markere indhold, som er genereret af kunstig intelligens.

Dette som led i ambitionen om at bekæmpe falske nyheder. Det oplyste Vera Jourova mandag, rapporterer nyhedsbureauet Reuters.

Dette er et resultat af den voksende bekymring over det potentielle misbrug af disse populære værktøjer. En sådan bekymring er, at de vil blive brugt til at øge desinformation i samfundet.

”De, der integrerer generativ AI i deres tjenester, såsom Bingchat for Microsoft, Bard for Google, bør indbygge de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre, at disse tjenester bliver brugt af ondsindede aktører til at skabe desinformation,” sagde Jourova på en pressekonference og fortsatte:

”De virksomheder, der har tjenester med potentiale til at sprede AI-genereret desinformation, bør på deres side implementere teknologi til at genkende sådant indhold og tydeligt fremhæve dette for brugerne,” tilføjede hun.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S