Nye biler er proppet med fejl-fyldt tech: Ringeste kvalitet i 37 år

Den amerikanske analyse og forbrugerorganisation J.D. Power noterer en skræmmende udvikling blandt biler.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Biler og i særdeleshed elbiler spækkes oftest med det nyeste indenfor teknik og teknologi, men det går i stor grad ud over pålideligheden.

Det fremgår af en ny stor undersøgelse, hvor det amerikanske analyse og forbrugerorganisation J.D Power som i sin årlige opgørelse ’Initial Quality Study 2023’ viser, at bilmarkedet som helhed byder på langt flere fejlplagede modeller end tidligere.

Over de sidste to år er selskabets mål for ’problemer per køretøj’ steget med næsten 20 procent.

Den gennemsnittelige amerikanske bil byder på 1,92 fejl per køretøj i snit, hvor snittet for to år siden lå på 1,62.

Det udgør den værste udvikling i al den tid, som analysehuset har målt kvalitet og tilfredshed blandt amerikansk

”Bilindustrien står overfor en række kvalitetsproblemer, som ikke er set i IQS-undersøgelsen 37 år lange historie, noterer testchef hos J.D. Power Frank Hanley.

Stigningen i antallet af fejl noteres på alle ni målte parametre, med undtagelse af køreoplevelsen, som holder niveauet fra tidligere.

Øget kompleksitet

Den voksende utilfredshed med bilerne skyldes ifølge analysehuset en række faktorer, hvor særligt den øget kompleksitet fra stadig mere teknologi ombord i bilerne bidrager til den voksende antal af fejl i biler.

Her er kategorien for ’funktioner, styring og skærme’ den der bidrager til flest nye fejl, da den alene forårsager 0,32 flere fejl per bil i snit – alene i forhold til sidste år.

Næste store nye fejlkilde er infotainment-systemet, som over de sidste år har forårsaget 0,23 fejl per bil i snit, lyder det.

De mest udbredte fejltyper er at finde omkring førersædet, med fejlfyldte trådløse opladningsmåtter til mobilen samt problemer med kørselsassistenter som de mest udbredte fejltyper.

J.D Power noterer også at hvad der var simple og pålidelige dele, såsom dørhåndtag begynder at blive store fejlkilder i bestræbelserne på at genopfinde dem. Det er en tendens, der opleves i særligt elbiler, som tegner sig blandt syv af de mest fejlfyldte 10 modeller.

Polestar, Tesla og Volvo dumper

De mest fejlfyldte biler skal ifølge undersøgelsen skal findes hos de to dedikerede elbilsmærker: Tesla og Polestar.

Polestar-bilerne, hvor det aktuelle program alene består af Polestar 2, fejler i snit 3,13 gange, mens Tesla-ejerne oplever i gennemsnittelig 2,57 fejl i deres biler.

Googles dedikerede styresystem til biler, Android Automotive, bidrager i sig selv til en masse fejl, med 0,51 fejl i snit, hvor øvrige infotainmentsystemer alene forårsaget 0,3 fejl per bil i den øvrige bilpark.

Mindre elbilproducenter såsom Lucid og Rivian figurerer ikke i den samlede undersøgelse, men døjer også gevaldigt med kvaliteten med henholdsvis 3,4 og 2,81 fejl per bil.

Bundens tredjeplads deles af Volvo og Chrysler med 2,5 fejl i snit, skarpt efterfulgt af VW der leverer 2,49 fejl i snit.

Undersøgelsens dukse findes hos amerikanske Dodge, Ram og, noget overraskende, italienske Alfa Romeo. Hos de tre mærker noteres henholdsvis 1,40 og 1,41 samt 1,43 fejl i snit.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Økonomistyrelsen

    Product Owner til RejsUd

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird