Det er 40 år siden, at IBM's legendariske 5155'er så dagens lys - et bærbart monster på 14 kilo

IBM’s 5155 revolutionerende 5155'er fylder 40 år. Computeren var med sin vægt på 14 kilo ikke en laptop, men blev alligevel betegnet som en bærbar-computer, og den var et eksempel på, hvor hurtigt pc-revolutionen udviklede sig i 1980’erne.

Artikel top billede

I dag er det nok de færreste, der vil kalde en computer på 14 kilo for bærbar.

Men anderledes så det ud for 40 år siden, da IBM i februar 1984 lancerede sin Portable Computer 5155.

Det var selskabets første bærbare computer, som ikke desto mindre vejede mere end 10 gange så meget som en moderne Macbook Air gør i dag.

Ikke en laptop

Det er også værd at bemærke, at IBM ikke brugte betegnelsen laptop, som først kom til meget senere.

Det var altså ikke en computer, der var beregnet til at have i skødet eller have med i håndbagagen på flyvere, som det er tilfældet for en moderne bærbar

Ja, i dag trækker mange nok på smilebåndet, når de ser det omtalt som en bærbar, men i 1984 befandt vi os i begyndelsen af den personlige computers æra.

På det tidspunkt var det ikke mange år siden, at computere var store industrimaskiner, der blev fodret med hulkort.

Men en computer som 5155 kunne en konsulent eksempelvis smide ind i sin bil og relativt nemt slæbe med ud på en kontorplads til en kunde.

Set med de øjne virkede maskiner om 5155 som en revolution.

Udfordret af Apple

Men 1984 var dog også det år, hvor Apple præsenterede offentligheden for den første Macintosh.

Det var en computer, som Apple ikke lagde skjul på var tænkt som et opgør med IBM‘s dominans i computerindustrien. Det kom nok bedst til udtryk i Apples legendariske 1984-reklame, der var instrueret af Ridley Scott.

Her ser vi en dystopisk mørk IBM-domineret fremtid, som dog bliver splintret af en ung kvindelig rebel i farverigt tøj, der naturligvis repræsenterede Macintoshen indtog på computer-scenen.

Den nye og mere legesyg Macintosh bød på en ny en revolutionerende ny grafisk brugerflade, og med lidt god vilje kunne den også karakteriseres som bærbar.

Den vejede blot 7,5 kilo og havde ligesom IBM-computeren en integreret skærm og var udstyret med en hank i toppen, så den var let at flytte.

Samtidig var Macintoshen – på trods af sin dengang høje pris – stadigvæk billigere end en IBM 5155. Macintosh kostede på lanceringendagen 2.495 dollar.

Processor 4,77 mhz

IBM-computeren kostede til gengæld hele 4.225 dollar. Til den pris fik kunden en computer, der på det ydre umiddelbart lignede en relativ almindelig dekstop-computer.

Dog med den forskel, at kabinettet havde en lille integreret crt-skærm på ni tommer med gul tekst på en sort baggrund, men der var også mulighed for at tilslutte en ekstern monitor, hvis man havde brug for en større og mere komfortabel skærm.

Under motorhjelm bød computeren samtidig på en efter den tids standard relativ kraftig 4,77 MHz Intel 8088-processor, 256 kb ram og et 5,25-tommer floppy drev.

Set med datidens øje var den også en ganske kraftfuld og alsidig computer, der i højere grad end Macintoshes var tiltænkt det nålestribe erhvervsliv og de professionelle brugere.

Dengang var det nok de færreste, der havde forestillet sig, at IBM mange år senere selv vil frasælge sin pc-forretning, og efterfølgende selv ville begynde at udrulle Mac-computere til sine medarbejdere.

IBM's 5155’er fik kun cirka to år på markedet, før der blev lanceret en afløser. Den såkaldte IBM Convertible.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil