På tur i BMW's mægtigste elbil: Sådan er livet ombord i en monumental million-ellert

Intet er sparet på eller overset i BMW's majestætiske i7-klasse. Computerworld prøvekører en af landets dyreste og fineste elbiler.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Kære læser, måske har du gjort det meget godt i livet, måske er du direktøren for det hele eller minister med grønne ambitioner, måske har du blot vundet den store pulje i euro-lotto.

Måske BMW’s største og allerfineste elbil til dato så er noget for dig: Vi taler om BMW i7 – den særlige, hidsige M70 variant.

Dagens testemne finder du ikke nogen vejledende listepriser på. Den slags er forbeholdt de billige modeller mellem 1,1 og 1,6 millioner kroner.

Det er den, som du, som BMW-connaisseur, skal spørge ind til og ellers have mindst et par millioner kroner på bankbogen for at anskaffe dig.

Det er den for de få.

Majestætisk størrelse

Lad os introducere BMW i7 med nogle tal.

Her er tale om en bil til 2,23 millioner kroner, hvoraf de 360.000 kroner er ekstraudstyr såsom ’Executive Lounge-sæder med Entertainment Pro’ (84.123 kroner) og ’Aurora Diamond Green’ sær-lakering (86.248 kroner) – alt det der skal til, for at gøre tilværelsen i den 5,4 meter lange og 1,95 meter brede bil det lidt ekstra raffineret.

Hvad der kan virke mindre raffineret, er det ydre udtryk, hvor BMW’s karakteristiske nyrer her udspillet til nogle fnysende næsebor, der synes opsat på at sniffe sig til automobil overlegenhed.

BMW i7 kan dog skræddersys til mange forskellige visuelle udfald.

Du kan få den ligne en pyntesyg prins-karet fra Emiraterne, men den kan tones ned til noget en minister kan blive fragtet omkring i.

Min konfiguration hælder mere til det sidste, hvor de udspillede næsebor, går mere i et med den klassiske flaskegrønne metallak, og hvor sorte flader omkring ’kølergitteret’ camouflerer BMW-tuden.

Gør dig dog den tjeneste at droppe de hvide effekt-lys, hvis du søger en vis grad af diskretion.

Modsat nærmeste rival, Mercedes EQS, er BMW i7 ikke nogen rendyrket elbil.

Den tilbydes også med en række fossildrevne motorer – hvilket afspejler sig en kilometerlang kølerhjelm, der kan huse en enorm V12-motor.

Det betyder dog ikke, at bilen af den grund ikke virker helstøbt. Den bliver bare længere og mere majestætisk at se på.

Som i7-chauffør eller passager vil du aldrig gå ubemærket hen – for i7 har et magtfuldt udtryk, som får Mercedes EQS, til at virke underlegen.

Mageløs indretning

Som regel er førersædet der, hvor der er kæret mest for de ombordværende, men i denne udgave med førnævnte ’Entertainment Pro’ og Executive pakke kæles der nu mest for den eventuelle CEO eller statsoverhoved, der befinder sig bagsædet.

Sæderne i svøbt i nydeligt, ventileret læder, hvor gardiner for vinduer og soltag, samt massage og individuelle klimazone sikrer, at man sidder umanerlig godt på vejen til næste bestyrelses- eller ministermøde.

Man får tilmed en lille snedig touch-skærm på hver side for at fintune omgivelserne til ens præferencer.

Det helt store moment indtræder, når sæderne lænes tilbage og man aktiverer den kæmpemæssige biografskærm over forsæderne.

Så klappes 31 tommer ud, kabinen mørklægges og man sidder som underholdt i business-class coupéen.

Oppe foran er der nu heller ikke værst at være – man får samme niveau af komfort serveret i sæderne med alt, hvad der skal til af masserende lædersæder, som samtidig kan skifte form alt efter køreindstilling.

BMW arbejder samtidig på at kreere stemninger med en række lydkulisser, dedikeret grafik på instrumentbræt og stemningslys til med et klik at trylle stemning fra ’Relaxed’ til ’Expressive’.

Det er utvivlsomt en gimmick, men det vil da imponere de første par gange det opleves.

Til gengæld må man som BMW i7-ejer undvære særheder såsom Mercedes væg-til-væg ’Hyper-screen’.

Her diskes alene op med en 12- og 15-tommers skærm til henholdsvis instrumentbræt og infotainment, hvilket ikke rigtig hæver sig over masserne – men som til gengæld er lige så anvendeligt her, som det er selskabets mindre i4 og i5 modeller.

Ubesværet masse

Med al den luksus omkring en kan man gå hen og glemme, at det her faktisk er den kraftigste elbil, BMW nogensinde har skabt.

Her sidder to motorer, der tilsammen leverer termonukleare 660 hestekræfter og et monumentalt moment på 1.100 Nm.

Så selv om bilen vejer et par jerseykøer mere end den sidste 7-serie, som vi har testet hos Computerworld, kan man godt give bilens 2.760 kilo samt de ombordværende et spark bagi, når man trykker på ’boost’-knappen og slipper alle heste løs fra stilstand.

3,7 sekunder senere rundes de 100 kilometer i timen.

Et er dog at slippe kræfterne løs, noget andet er at tøjle dem.

Her viser i7 sig at snyde lidt med fysikkens love, for hvis man ellers ser bort fra, at bilen fylder meget på vejen, opfører den sig selvsikkert og præcist igennem sving.

Den kan faktisk være sjov – sjovere end den også ganske fyrige EQS 580.

Slår man over i gentleman-kørsel, kommer i7 til sin ret som minister-karet.

Kabinestøjen er så afdæmpet, at man ikke rigtig aner, hvorvidt der køres 50 eller 130 kilometer i timen på lyden.

Kun den kunstige motorlyd, som i øvrigt er komponeret af intet mindre end Hans Zimmer, giver hørbar feedback på, at motoren skam er der, når der er bud efter den.

Selve affjedringen er adaptiv og forstår at udglatte alt fra frostsprængte veje til brosten, til de nærmest ikke ænses.

Eneste større udfordring bliver bilens størrelse.

Til trods for at baghjulsstyringen hjælper en del, kommer man ikke udenom at navigere 5,4 meter bil. Inde i byen kan det give lidt sved på panden.

En venderadius på 12,3 meter er da også cirka halvanden meter længere end den mere vævre Mercedes EQS.

Et andet forhold, hvor BMW sakker agterud i forhold til ærkerivalen fra Mercedes, er rækkevidde. Batteriet er stort, knap 102 kWh netto, men alligevel lidt mindre end i EQS.

Når bilen samtidig er tungere, større og mindre aerodynamisk, vil man kun kunne tilbagelægge 400 til 500 kilometer på en opladning, hvor Mercedes typisk vil køre 50 til 80 kilometer længere alt efter udstyr.

Lynladning foregår ligesom i EQS med op til cirka 200 kW, hvilket gør at 10-80 procent disciplinen klares på en halv time.

Den højere enhed

BMW beviser med sin monumentale minister-mobil, at luksus og teknologi ombord på en bil handler om mere, end hvad der kan aflæses på et teknikblad.

Tingene skal gå op i den famøse højere enhed, hvor det opulente møder det fascinerende, mens der stadigt kæres om kvalitetsindtryk, magelighed og ulastelige køreegenskaber.

Hvor Mercedes EQS ligner, og på mange måder er, noget fra fremtiden, er BMW omvendt et mødested for fremtidens teknik og traditionelle ministerbilsdyder.

Dagens testmodel til afgiftsplagede 2,2 millioner kroner er nok ikke den, som du potentiel i7-ejer vil styre imod, når nu der kan erhverves en ny og fortsat ganske potent eDrive 50-model til det halve.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse