Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Test: Mercedes EQS SUV vil man nødigt aflevere tilbage

Mercedes er meget tæt på at have skabt den ultimative elbil med Mercedes EQS SUV.

En gang imellem får man som tech- og motorjournalist mulighed for at prøve noget, som rager ud over masserne – både fysisk og økonomisk.

Mercedes EQS SUV med den store motor er netop en af den slags biler.

Efter en uge i selskab med den superlative bil, måtte jeg med en vis tristhed aflevere bilen.

For elbiler bliver ikke meget bedre end Mercedes monumentale EQS SUV.

Mercedes EQS SUV er både stor tung.

Dagens testemne med det meste udstyr, det største batteri og firehjulstræk vejer lige under tre tons i køreklar tilstand.

Det er ifølge Wikipedia omtrent det samme som en asiatisk elefant.

Kobler du de 1,8 tons, som anhængerkrogen tillader, bagpå, battler EQS SUV’en med den afrikanske kollega – klodens største pattedyr på land.

EQS SUV, her i 580-versionen, har så også flere hestekræfter, end man finder på den halve Serengeti med 544 hypper til at katapultere det 5,13 meter lange og små to meter brede korpus afsted.

Til gengæld får du også plads til syv ombord, hvor selv den bagerste sæderække får tildelt deres egen klimazone.

De to bagerste pladser er dog uegnede til mennesker over de 1,7 meter – mine knap 1,8 meter ville i hvert fald nødigt være fanget her i længere tid ad gangen.

Det er nok mest meningen, at du klapper dem af vejen og i stedet får glæde af det kæmpemæssige bagagerum på mellem 650 og 880 liter, mens passagererne på bagsæderækken får glæde af hver deres business-class lignende sæder, som både kan skydes frem, tilbage og op og ned.

Hvert af de forreste fire passagersæder ombord får endda tildelt sin eget infotainment-system.

Selv midt på bagsædet er der mulighed for at pille en bonus-tablet ud af armlænet, som kan bruges enten der eller på den tredje sæderække.

Denne bil kunne godt fragte en minister uden at vedkommende behøver at skamme sig, hvis der skulle komme repræsentanter fra en kinesisk eller amerikansk delegation forbi.

Den nuværende model koster da også lige over de to millioner kroner.

Teknisk bedrift

Man får altså masser af bil for de mange penge.

Helheden fylder da også i landskabet, men hvor EQS SUV er imposant set udefra, præges interiøret omvendt af luksus og fraværet af drama.

Man sidder uhyre godt i de tilstrækkeligt faste og i høj grad indstillelige sæder, hvor man foran får tilbudt både massage og køling af sidebenene.

Det hele komplementeres på mesterlig vis af en overraskende lydløs kabine – selv ved motorvejshastigheder og en komfortabelt afstemt affjedring.

Mercedes' bedrift blev da også bemærket af min bedre halvdel, som brillerer ved at være kronisk uimponeret over de halv- til heldyre biler, jeg har fået til test over årene. Det var den første testbil, hun rigtig kunne se sig selv i fremover.

Ingen SUV

Det ligger i navnet Mercedes EQS SUV, at bilen skal mestre både de praktiske og de mere sportslige discipliner.

De tre tons dødvægt skulle man jo tro sætter en begrænsning på løjerne, men når bilen ellers engageres i dens sports-indstilling (kaldet dynamic), føles bilen mere adræt end den skulle have lov til at være.

Samme forbløffelse får man, når man vender bilen, hvor en venderadius på under 11 meter gør den langt mere væver i bybilledet, end man skulle frygte.

Nul til 100 klares på ganske heftige 4,6 sekunder, mens det er overraskende meget undervogn og styretøj giver af respons til føreren, mens sving klares på udramatisk vis.

Til gengæld er bilens SUV-egenskaber mindre tydelige, da frihøjden er begrænset – givetvis for at hjælpe bilen med at opnå sin lave vindmodstandværdi på 0,26.

Flotte tal

Det største og bedste ved EQS SUV har jeg gemt til sidst.

EQS SUV snyder nemlig igen fysikkens love ved at være langt mere strømeffektiv. end hvad man turde håbe på med dens dimensioner in mente.

Når Mercedes samtidig leverer bilen med det største batteri, som du kan finde i en elbil, kan man faktisk komme langt omkring med sine mange tasker og passagerer.

Strømforbruget forblev omkring de 250 Wh per kilometer ved cruising omkring 110 i timen i sommervarmen med A/C slået til.

Det er omkring 20 procent mere, end hvad jeg har opnået med Mercedes EQE og EQS, men 10 procent mindre end den mindre Audi Q8 eller omkring det samme som BMW iX.

Men med over 108 kWh i elektron-tanken kan der altså regnes med omkring 430 kilometers motorvejskørsel ved optimale forhold.

Ved by- eller landevejskørsel bør man kunne komme tættere på den officielle værdi på 594 kilometer (eller 633 kilometer, som 450+ versionen med baghjulstræk tillader)

Selve opladningen foregår med op til 200 kW, hvilket nogenlunde står mål med batteriets størrelse og gør, at der kan tankes fra 10 til 80 procent på en god halv time.

Meget imponerende

Der er meget, der kan imponere i Mercedes monumentale top-elbil, EQS SUV.

Her er alt, hvad man kan, og bør, forvente i en opulent bil til priser fra 1,32 millioner. Plads, komfort, anvendelighed og adelighed.

Det eneste, som man kan indvende er, at bilen vil få det sværere på mudrede markveje eller ude i decideret terræn, end hvad navnet antyder. Men jeg tror nu, at målgruppen i og omkring Taarbæk næppe kommer på sådanne afveje alligevel.

Min kone var ikke begejstret for, at jeg skulle aflevere bilen tilbage.


Loading ikon