Artikel top billede

Test: Når teknologi fungerer helt og holdent på chaufførens præmisser: Derfor er megadyr BMW 730d pengene værd

BMWs 7-serie er når teknologi og komfort mødes. Vi tog Danmarks mest kritiske bagsædepassagerer med på en prøvetur for at se, om det nu også passer.

I toppen af BMWs sortiment findes 7-serien.

Helt deroppe hvor de fleste danskeres indtægt får åndenød af iltmangel har 7-serien, siden 1977 fragtet direktører, ministre og kongelige rundt i stilhed og komfort.

Og med lanceringen af sjette generation af 7-serien, som Computerworld har prøvet, kan du få samme oplevelse.

Og samtidig komme af med de knapt to millioner kroner (som du i en tid med negative renter jo alligevel bare skal betale bankerne for at have stående.)

Helt præcis skal du hoste op med 1.899.664 kroner for Computerworlds test-eksemplar, mens du kan nøjes med 1.582.300 kroner for standardmodellen uden al ekstraudstyret.

For den mindre formue får du til gengæld en af de mest gennemførte digitaliserede biler på markedet.

For BMW 7-serien kan blandt andet leveres med:

- Et head-up display, som viser fart, hastighedsgrænsen, afstand til bilen foran og eventuelle navigations-beskeder fra GPS-systemet.

- Et bagsæde med integreret (Samsung) tablet, som passagerne kan bruge til at betjene de selvstændige klimazoner, sæderne og musikken bagtil. Den adroid-baserede tablet kan selvfølgelig også gå på nettet via bilens hotspot - og gribes elegant af mekanikken når den placeres i sin holder.

- En fuld integration til din telefon, beskeder og mail direkte i bilens display - inklusiv en besked på din telefon, som fortæller dig at du ikke skal pille ved telefonen, mens du kører bil

- Automatisk bremsesystem, som overvåger vejen foran dig, advarer dig og selv bremser hvis ikke du er hurtig nok på pedalen.

- Et 360 graders overvågningssystem med kameraer og sensorer, som advarer dig, før du rammer objekter. Og som via kameraerne i siden viser omgivelserne, og om du risikerer at ramme noget når du åbner døren.

- En adaptiv fartpilot og vejbaneskift-advarsel.

En særlig gimmick er dog BMWs såkaldte Remote Control Parking, som reelt gør bilen føreløs over korte distancer.

Det sker via en særlig Display Key, hvor du via en lille touch-skærm kan starte bilen samt køre den frem eller tilbage.

Det er et underholdende trick på parkeringspladsen, specielt hvis du er blevet parkeret inde, men til en merpris på næsten 11.000 kroner, skal du ofte opsøge smalle parkeringspladser for at det giver mening.

Artiklen fortsætter under billederne...

360 graders overvågningssystem

I daglig brug er BMWs lækre 360 graders overvågningssystem, kaldet Surround View, langt mere anvendeligt. Her advarer kameraer og sensorer dig, før du rammer ting, som kan være i dine blinde vinkler.

Men det virkeligt smarte er, at kameraerne i siden viser omgivelserne i realtime - og når du parkerer, vises dine døres åbningsområde som et overlaybillede. På den måde er du sikker på, at dørene ikke rammer bilen ved siden af eller en stolpe. Smart.

Og kender du det med, at døren i bilen ikke bliver lukket helt, eller at sikkerhedsselen er lidt løs?

Ikke et problem, for på 7-serien registrerer bilen, at døren ikke er helt lukket og trækker selv døren den sidste centimeter ind - og strammer sikkerhedsselerne let, når du begynde at trille.

Selvfølgelig er flere af funktionerne i den nye 7-serie kendes også fra andre bilmærker i den dyre ende, men du skal - indtil videre - op i BMW-klassen for at få dem kombineret. Og pakket så lækkert ind.

Artiklen fortsætter under billedet...

Lige så lydløs som en Tesla

Hvor lækkert kan man kun vurdere med ægte kendere. Nogle så bil-kritiske, at prinsessen på ærten fremstår grov, og Marie-Antoinette ville spise sin egen kage.

Vi taler selvfølgelig om denne skribents børn.

Her er tale om børn, der synes, at en ny Golf lugter forkert, at en Porsche 911 larmer, og at en Range Rover Super Sport er for høj at stige ind i.

Mens en faderskabstest selvfølgelig burde være oplagt, så er det netop den kritiske holdning, som gør dem helt velegnede til at teste 7-serien som passagerer i en to timers-tur fra København til spidsen af Møns Klint.

Vores test-BMW er udstyret med en fuld læderkabine i en mørk nuance, som ville være let at rengøre i tilfælde af akut fysisk ubehag. Hvilket, hvis nogen fra BMWs udlånsafdelinger læser med, jeg vil skynde mig at understrege ikke var nødvendigt.

For efter at have overhørt de sædvanlige argumenter om hvorfor diverse onlinespil ville savne netop mine børns tilstedeværelse blev ungerne proppet i BMW'ens dybe lædersæder og snuden peget sydpå mod Møn.

Til overraskende lidt brok. For mens 7-seriens adaptive luftundervogn kræver et par minutters tilvænning, så ved BMW hvad de taler om når de fremhæver komforten og sikkerheden i bilen.

Komfort, fordi selv med de store 20 tommer hjul fra M-pakken (139.091 kroner) er 7-serien stille. Så stille at 130 km/t lyder - og føles - som 50 i en de fleste andre biler.

Faktisk vil denne tester hævde, at selv den elektriske Tesla vil have svært ved at hamle op med 7-serien på en lige vej. Og det er da også kun ved acceleration, at den seks-cylindrede dieselmotors 265 heste knurrer en smule.

Den knurren kan samtidig næsten helt undgås, hvad vi oplevede på en tur til Aarhus.

Her fik kombinationen af et stort bundtræk, den adaptive fartpilot og automatgearets otte gear os til næsten at svæve fra Storebæltsbroen til Aarhus uden behov for hverken speeder- eller bremsefod.

Artiklen fortsætter under billedet...

På trods af komforten, lyddæmpningen og den centrale ekstra sikre kerne af stål og kulfiber, kaldet Carbon Core, slår vægten kun ud ved 1.830 kilo. Derfor kan 100 km/t også nås på 6,1 sekunder, hvilket er pænt for en sedan i denne størrelse.

Vil du have mere vægt kan du direkte hos BMW bestille en særlig High Security-version af 7-serien, som kan modstå skud fra de fleste moderne rifler og kan bestilles med integreret sirene og brandslukningssystem. Og glem ikke holderne til flagene for din egen stat.

Uden diktatordrømmene og den ekstra vægt fra panseret, så føles den store BMW hurtigere end omfanget af bilen synes at antyde. Men at køre ræs i 730d, uanset M-pakkens lidt frækkere front og bagende, føles bare forkert.

Samtidig betyder for mange ryk, at luftaffjedringen gør passagerne bag i bilen let søsyge, noget som også Møns små snoede vejen kan fremkalde.

Heldigvis kan du nemt skifte til sports-indstillingen som sænker bilen og strammer affjedringen - og på den måde skåne både dig selv og bagsædernes betræk for dårlige oplevelser.

Så mens du kan køre friskt, så er 730d lavet til at glide ud af motorvejen med høj hastighed. I stilhed. Mens dieselmotoren spinner og strækker en liter diesel ud over 20 kilometer.

Det er en opgave som 730d løser til et rent 12-tal. Samtidig har BMW undgået at falde i samme fælde som Toyota gjorde i brint-bilen Mirai (læs testen her), hvor betjeningspaneler og displays virkede som om, at de var blevet kastet ind i bilen af en Sake-fyldt ingeniør.

I stedet har BMW skabt en bil, som bruger teknologien på chaufføren og passagerernes præmisser, og ikke ladet teknologien tage over.

Det er en smule konservativt. Men når du stiger frisk ud af bilen efter fire timer på motorvejen, så er konservativt godt.

Og bagsædetesterne? De nød det unikke landskab ved Møns Klint og steg igen om bord i 730d uden brok.

Det er stor ros.

Læs også: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år


Loading ikon