Ekspert-gruppe: Sådan skal vi indrette prøver og eksaminer i danske skoler efter ChatGPT

Prøver skal kunne ændres hurtigt og med kort varsel. Og der bør udvikles helt nye prøveformer. Se alle anbefalingerne til regeringen fra ‘ekspertgruppen for ChatGPT.’

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

ChatGPT og AI er kommet for at blive, og det bør man tage højde for i de danske skoler, som bør indrette sig efter de nye vilkår.

Sådan lyder det fra den af regeringen nedsatte ekspertgruppe for ChatGPT, der er klar med sine konkrete anbefalinger til hvordan skole-systemet bør indrettes.

Ekspertgruppen har haft i opdrag at komme med anbefalinger til, hvordan folkeskoler og ungdoms- og voksenuddannelser kan håndtere ChatGPT i eksamen- og prøvesituationer - ikke mindst for at forhindre snyd.

Gruppen peger på, at den har været ‘meget optaget af, at fokus flyttes fra snyd til læring, så det tillidsfulde lærer-elev-forhold prioriteres,” som det hedder.

“Det er afgørende vigtigt, at eleverne lærer at bruge og forholde sig til kunstig intelligens på en reflekteret, kritisk og konstruktiv måde. Derfor skal de hjælpes af dygtige faglærere, og teknologien skal inddrages i undervisningen og ved eksamen side om side med eksamener uden hjælpemidler,” lyder det fra ekspertgruppen.

Anbefalingerne er:

1) Prøver både med og uden digitale hjælpemidler

Der skal indføres prøver både med og uden digitale hjælpemidler.

Der skal være færre prøver, hvor det er muligt at snyde eller blive anklaget for snyd. Dette skal sikre fokus på læring.

Eksaminer og prøver skal samlet set “understøtte både udvikling af elevers viden og færdigheder samt udvikling af kompetencer til at anvende og tage stilling til digitale værktøjer selvstændigt.”

2) Prøver skal udvikles løbende

Prøveformer skal kunne ændres løbende og langt hurtigere end i dag. Dette skal sikre, at de hele tiden “tilpasses omverdenen og ny teknologi.”

Det, der kaldes for ‘relevante aktører’ bør løbende inddrages i udviklingen af nye prøveformer, som kan anvendes i de forskellige fag.

3) AI og digital teknologi skal anvendes som ‘strategisk indsatsområde.’

De enkelte skoler og institutioner bør “sætte fokus på digitalisering, herunder kunstig intelligens som et redskab til læring. “

Dette kræver, at de prioriterer “kommunikationen og vejledningsindsatsen om digitale hjælpemidler ved prøverne.

4) Digitale hjælpemidler skal indtænkes i undervisningen

Lærere og skoleledelser bør hele tiden tage digitale hjælpemidler - herunder AI - med i udviklingein af den daglige undervisning på tværs af fagene.

Dette skal sikre sammenhæng mellem den daglige undervisning og prøver og eksaminer.

Du kan læse alle anbefalingerne med begrundelser og det hele hos Undervisningsministeriet her: Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job