I dag træder nye de regler om registrering af din arbejdstid i kraft: Er du klar?

Mandag træder de nye regler om registrering af arbejdstid på danske arbejdspladser i kraft. DI er blevet bestormet, mens it-leverandørerne er godt tilfredse.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Efter krav fra EU træder de nye regler om registrering af arbejdstid i kraft i dag, mandag.

Det betyder, at arbejdsgivere fra i dag er forpligtiget til at sikre, at de ansattes arbejdstid bliver registreret.

Den nye lov blev vedtaget af Folketinget i slutningen af januar, og der er dermed tale om en efter danske forhold meget kort indfasning af de nye regler.

Det har skabt travlhed hos både leverandører og hos rådgivende organer som eksempelvis DI.

Her meddeler vicedirektør Christoffer Thomas Skov, at tusindvis har søgt information om de nye regler.

“Siden november har vi haft glødende telefoner og fyldte mailbokse med medlemmer, der ville forberede sig og var i tvivl om, hvad de skulle gøre. Og vi har haft rygende travlt med blandt andet at udvikle mere end 90 skabeloner til ansættelseskontrakter,” lyder det fra Christoffer Thomas Skov.

Han peger på, at de nye regler udgør en ‘administrativ byrde’ for især de mindre virksomheder.

Vedtaget i EU i 2019

Trods det korte optræk fra folketings-beslutning og til implementering har alle dog været klar over, at de nye regler var på vej, da de blev besluttet i EU helt tilbage i 2019 i kølvandet på en princip-sag mellem et fagforbund og Deutsche Bank.

Hele ideen er, at sikre, at EU’s arbejdstidsregler bliver overholdt.

De siger, at man i EU maksimalt må arbejde 48 timer i gennemsnit om ugen, har ret til mindst et fridøgn om ugen og i øvrigt skal have fri mindst 11 sammenhængende timer i døgnet.

Med de nye regler skal alle arbejdsgivere herhjemme indføre et system til måling af medarbejdernes daglige arbejdstid.

Registreringerne skal gemmes i mindst fem år, og systemet skal være transparent, så den enkelte medarbejdere altid skal kunne se registreringerne om sig selv.

Undtaget fra reglerne er topchefer, selvstændige erhvervsdrivende samt de såkaldte ‘selvtilrettelæggere,’ som er ansatte, som ikke har faste arbejdstider.

Flere danske it-leverandører fortalte for et par måneder siden Computerworld om stor efterspørgsel efter registrerings-systemer, ligesom der har været mange henvendelser om råd og vejledning.

Her fortalte Per Pedersen fra Uniconta blandt andet, at mange først sent er blevet opmærksom på de nye regler - ligesom der er en del tvivl om, hvordan reglerne skal fortolkes.

“Efterspørgslen kommer ikke til at stoppe 1. juli. Jeg tror, det kommer til at fortsætte året ud. Det er jo nok en del virksomheder, hvor det ikke er det område, som får allerstørst opmærksomhed, og selvom de godt ved, at kravet kommer, så er der stadigvæk nogen, som ikke er opmærksomme på, at det allerede er nu,” sagde Per Pedersen til os i maj.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S