Google-ejer opgiver købet af CRM-giganten HubSpot

Forhandlingerne om et opkøb mellem Google-ejeren Alphabet og CRM-giganten HubSpot er stødt på grund og droppet.

Artikel top billede

(Foto: Pawel Czerwinski)

Det har længe stået i kortene at Googles moderselskab Alphabet var på vej til at træde ind på CRM-markedet, hvor selskabet havde udset sig HubSpot som det rette opkøbsemne.

Men nu lader det til, at forhandlingerne er forlist og opkøbsplanerne er droppet igen, inden partnerne overhovedet var nået til due diligence-fasen, skriver Bloomberg.

Rygterne om en mulig overtagelse af CRM-leverandøren HubSpot har stået på siden april.

Ifølge kilder tæt på sagen lykkedes det ikke for Alphabet og HubSpot at blive enige om de nødvendige detaljer efter indledende undersøgelser.

Den præcise årsag til sammenbruddet i forhandlingerne er endnu ikke offentliggjort.

Har været interesseret i længere tid

Alphabets interesse for at erhverve HubSpot startede tidligere på året og skyldes især HubSpots stærke position inden for SMV-segmentet.

En overtagelse ville have gjort det muligt for teknologigiganten at konkurrere med andre store CRM-leverandører som Microsoft, Oracle og Salesforce.

HubSpot er desuden kendt for sine automatiseringsværktøjer til markedsføring og reklamekampagner samt distribution af indhold til disse formål.

Ikke sikkert, at handlen var gået igennem

Selv hvis forhandlingerne mellem de to selskaber var gået godt, og man var blevet enige om et opkøb, så er det slet ikke sikkert, at handlen ville være gået igennem.

Et sådant opkøb ville nemlig hurtigt have tiltrukket sig både de amerikanske og europæiske konkurrencemyndigheders opmærksomhed.

Disse myndigheder er sat i verden for at forhindre monopoler, og man har på det seneste set, hvordan tilsynet med opkøb i tech-sektoren er blevet betydeligt skærpet.

For eksempel opgav Amazon for nylig sit opkøb af robotstøvsugerfirmaet iRobot, mens Microsoft oplevede store vanskeligheder med at gennemføre opkøbet af Activision Blizzard, og Nvidia måtte helt opgive et køb af Arm.

Hvis Alphabet havde gennemført købet af HubSpot, ville det have været tech-gigantens største teknologiopkøb nogensinde - endnu større end købet af Motorola Mobility for 12,5 milliarder dollar (cirka 86 milliarder kroner) i 2011.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil