Oracle betaler 800 millioner kroner for at afslutte retssag om videresalg af personlige oplysninger

Techgiganten må slippe en sum penge for at indgå forlig i sagen.

Artikel top billede

(Foto: Oracle/PR)

Den amerikanske softwarekæmpe Oracle, som er kendt for at levere cloudinfrastruktur og ERP, har indgået et forlig i et massesøgsmål, hvor selskabet er anklaget for at krænke folks privatlivsrettigheder og sælge personlige oplysninger til tredjeparter.

Det kommer til at koste selskabet 115 millioner dollar – eller lige i underkanten af 800 millioner kroner at afslutte sagen, skriver Reuters.

Oracle har leveret forligsforslaget til San Franciscos føderale domstol og kræver en dommers godkendelse.

Søgsmålet hævder, at Oracle har oprettet "digitale dossierer" på borgere og derved brudt Californiens lovgivning om privacy.

Disse dossierer skulle have indeholdt en masse informationer om folks online adfærd, som senere blev solgt til tredjeparter, som kunne bruge oplysningerne til formål inden for annoncering.

Ifølge Oracles advokater var proceduren ikke i strid med loven, og virksomhedens nu tilslutning til et forlig skal ikke betragtes som en erkendelse af skyld, skriver Computer Sweden.

Som en del af forliget har Oracle indvilliget i ikke at indsamle brugergenereret information fra andre steder end på Oracles egne websteder.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S