Oracle betaler 800 millioner kroner for at afslutte retssag om videresalg af personlige oplysninger

Techgiganten må slippe en sum penge for at indgå forlig i sagen.

Artikel top billede

(Foto: Oracle/PR)

Den amerikanske softwarekæmpe Oracle, som er kendt for at levere cloudinfrastruktur og ERP, har indgået et forlig i et massesøgsmål, hvor selskabet er anklaget for at krænke folks privatlivsrettigheder og sælge personlige oplysninger til tredjeparter.

Det kommer til at koste selskabet 115 millioner dollar – eller lige i underkanten af 800 millioner kroner at afslutte sagen, skriver Reuters.

Oracle har leveret forligsforslaget til San Franciscos føderale domstol og kræver en dommers godkendelse.

Søgsmålet hævder, at Oracle har oprettet "digitale dossierer" på borgere og derved brudt Californiens lovgivning om privacy.

Disse dossierer skulle have indeholdt en masse informationer om folks online adfærd, som senere blev solgt til tredjeparter, som kunne bruge oplysningerne til formål inden for annoncering.

Ifølge Oracles advokater var proceduren ikke i strid med loven, og virksomhedens nu tilslutning til et forlig skal ikke betragtes som en erkendelse af skyld, skriver Computer Sweden.

Som en del af forliget har Oracle indvilliget i ikke at indsamle brugergenereret information fra andre steder end på Oracles egne websteder.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S