LIVE-BLOG:Følg det danske landsholds jagt på guld ved finalen i EM i cybersikkerhed

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Politiets brug af ansigtsgenkendelse får Datatilsynet til at stille spørgsmål / It-koks i Ikea kostede Brian og Iben 51.000 kroner / 13.000 danske virksomheder blev ramt af cyberangreb i juli

Politiets brug af ansigtsgenkendelse får Datatilsynets til at stille spørgsmål. 13.000 danske virksomheder blev ramt af cyberangreb i juli. Maersk-profil skal sætte ild til væksten i it-logistikfirma.

Godmorgen derude og velkommen til tirsdagens udgave af Morgenbriefingen fra Computerworld.

I dag er det Thomas Møgelbjerg, der sidder bag tasterne.

Tak for at læse med og god læselyst.

Politiets brug af ansigtsgenkendelse får Datatilsynets til at stille spørgsmål

Regeringen og en række partier har besluttet at give politiet flere muligheder for at bruge ansigtsgenkendelse i forbindelse efterforskning.

Men har politiet overvejet, hvordan de skal sikre, at persondataene på de ansiger, der genkendes, overholder alle gældende regler?

Det spørger Datatilsynet blandt andet politiet om i en række spørgsmål, myndigheden har sendt politiet, som de nu har tre uger til at besvare.

"Datatilsynet er sat i verden for at sikre, at borgernes oplysninger bliver anvendt forsvarligt, og brug af ansigtsgenkendelse kan være et meget indgribende redskab. Nu er det politisk besluttet, at politiet skal have flere muligheder for at gøre brug af dette redskab, og så er det naturligt for os at forholde os til, om rammerne for brugen lever op til de gældende regler og krav," siger Anders Aagaard, kontorchef i Datatilsynet, i en pressemeddelse.

Læs spørgsmålene, som Datatilsynet har sendt Rigspolitiet her.

It-koks i Ikea kostede Brian og Iben 51.000 kroner

Som Computerworld skrev i fredags, har en menneskelig fejl i håndteringen af Ikeas it-system ført til, at 2.024 danske kunder har fået trukket store beløb på deres bank-konti.

Det gælder blandt andre ægteparret Brian og Iben Høllsberg, der har fået trukket 51.000 kroner fra deres bankkonto fra Ikea – uden at de overhovedet har købt noget hos den svenske møbelgigant.

”Vi opdager det lige inden, at vi skal til at sove tirsdag aften. Så i og med, at der er tale om et større beløb, så får man lidt højere puls end normalt, siger Brian Høllsberg til DR.

Ikea var hurtigt ude at meddele, at det var deres fejl, var tale om en menneskelig fejl, der betød, at havde fået trukket penge uden at købe varer.

Men udover vrede kunder, risikerer møbelgiganten en bøde på grund af it-fejlen, da møbelgiganten højst sandsynligt har opbevaret kundedata i for lang tid. Ikea er meldt til Datatilsynet for fejlen.

13.000 danske virksomheder blev ramt af cyberangreb i juli

En ny type malware, der har navnet ClickFix, er gået direkte ind i top-3 over de mest udbredte cybertrusler mod danske virksomheder.

Den nye malware har alene i juli måned angrebet knap 13.000 danske virksomheder, viser en rapport fra it-sikkerhedsspecialisten Check Point.

ClickFix spreder sig via såkaldt ”social engineering”, hvor hackerne narrer brugere til at køre skadelige scripts.

Ofte vil angrebet foregå ved, at brugeren får vist en falsk fejlmeddelelse i browseren på en kompromitteret hjemmeside, der giver udførlige instruktioner på, hvordan de skal kopiere og indsætte en kommando i PowerShell for at løse problemet.

Når brugeren udfører kommandoen, vil problemet udadtil blive løst, men intetanende brugere vil istedet få downloadet og installeret skadelig malware.

Derefter kan malwaren stjæle følsomme oplysninger og give hackerne fjernadgang til systemet – ofte fuldstændigt ubemærket – da malwaren kan skjule sin aktivitet og fjerne spor.

Check Point opfordrer til, at man altid ser efter hængelåsen i browseren, hvilket er en hurtig indikation på om en hjemmeside er sikker. Hvis URL'en starter med HTTPS og har et hængelåssymbol, er der en minimal risiko for, at en hjemmeside er kompromitteret.

Maersk-profil skal sætte ild til væksten i it-logistikfirma

Kenneth Juhls bliver ny bestyrelsesformand for Mover.

Den nye bestyrelsesformand kommer med 25 års erfaring fra Maersk-gruppen, senest 3 år i ledelsen i ZeroNorth, som på fire år er gået fra 8 til 600 medarbejdere.

It-logistikfirmaet Mover har fået den erfarne erhvervsmand Kenneth Juhls som bestyrelsesformand.

Kenneth Juhls kommer med 25 års erfaring fra Maersk-gruppen, senest 3 år i ledelsen i ZeroNorth, som på fire år er gået fra 8 til 600 medarbejdere – og nu er planen, han skal tage Mover med på en lignende vækstrejse.

"Flere og flere får leveret varer til deres hjem, og vi forudser at den vækst fortsætter. Det handler om at bruge software intelligent og ikke bare øge fragtkapaciteten, men i stedet udnytte den eksisterende kapacitet endnu bedre," siger Kenneth Juhls i en pressemeddelelse.

Mover er delvist ejet af Ikea.