Microsoft går i flæsket på Salesforce-CEO Marc Benioff: "Du aner ikke, hvad du taler om"

Salesforces topchef Marc Benioff har gentagne gange angrebet Microsoft og kritiseret AI-assistenten Copilot. Nu svarer Microsoft igen.

Artikel top billede

(Foto: Salah Darwish/Unsplash)

Salesforce og Microsoft har en offentlig fejde kørende for tiden.

De to techgiganter har længe været konkurrenter inden for visse teknologiske områder, men på det seneste er det blevet en verbal kamp – eller måske mest fra Salesforces side, hvor CRM-kæmpens CEO Marc Benioff flere steder har kritiseret Microsofts AI-assistent Copilot.

Blandt andet har han kaldt produktet "Clippy 2.0".

"På mange måder er det bare ChatGPT i ny indpakning," sagde Salesforce-CEO’en ved investormødet i forbindelse med CRM-selskabets seneste kvartalsregnskab.

Marc Benioff har også udtalt, at Microsoft har skuffet mange kunder med selskabets store hype omkring AI.

Han har desuden påstået, at Salesforce kan levere mere til virksomheder end Microsoft.

"Du kan virkelig se forskellen, hvor Salesforce nu kan drive en virksomhed på vores platform – og jeg tror ikke, du vil kunne finde det samme på Microsofts hjemmeside. Prøv at finde dette på Microsoft.com," har han sagt ifølge CRN.

Derudover har han bredt kritiseret Microsofts AI-strategi og techgigantens samarbejde med OpenAI.

Microsofts svarer igen

Microsoft har i en lang periode ikke givet igen af samme skuffe, men nu er bægeret fyldt, og Microsofts globale kommunikationsdirektør, Frank Shaw, er gået til modangreb.

"Marc aner ikke, hvad han taler om," siger Frank Shaw til Financial Times.

Kommunikationsdirektøren fortsætter i et opslag på LinkedIn.

Her driller han Salesforce-topchefen og skriver, at hvis nogen vil lave en graf, der viser Microsofts Copilot-relaterede nyheder og Marc Benioffs konto på X, ville der nok være en stærk sammenhæng.

Herefter refererer Frank Shaw til, at kritikken bunder i en bog af Marc Benioff kaldet Behind the Cloud - The Untold Story of How Salesforce.com Went from Idea to Billion-Dollar Company-and Revolutionized an Industry.

"Som kommunikatør blev jeg nysgerrig. Hvad ligger bag denne næsten besættelse af Copilot? Det viser sig, at svaret findes i en playbook, han udgav for mange år siden: "Positionér dig enten som lederen eller imod lederen i branchen". Samt andre vise råd," skriver Microsofts kommunikationsdirektør.

Han påpeger, at det fra Salesforces side handler om marketing.

"Det handler mere om markedsføring end om sandhed eller substans. Som Marc bemærker, kan det på kort sigt være god markedsføring at fremhæve konkurrenter. Udfordringen er selvfølgelig, at langsigtet succes kræver reel konkurrence. Vi venter stadig," skriver han.

Afslutningsvis kritiserer han medierne for at rapportere om Marc Benioffs kritik af Microsoft.

De to selskaber kæmper blandt andet om CRM-markedet, hvor Microsofts Dynamics CRM konkurrerer med Salesforces platform.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S