Bog: Så godt kender databaronerne dig!

Psykologiprofessor afslører de skjulte mekanismer bag datadrevet adfærdspåvirkning – og hvordan teknikken målrettet anvendes til både godartede og skadelige formål.

Artikel top billede

Det er ikke mange år siden, at virksomheder opfattede data som et lidt besværligt og overvejende ubrugeligt biprodukt af driften. De stadig mere omfattende informationssæt var så svære og kostbare at organisere, opbevare og analysere, at mange overvejede om det mon overhovedet var umagen værd?

Dét tankesæt har i den grad taget en kolbøtte, og i dag anvender virksomheder målrettet data til at kortlægge og endda manipulere nuværende og potentielle kunders præferencer og svagheder.

Det er kernen i den nye bog ”Mindmasters: The Data-Driven Science of Predicting and Changing Human Behavior”, hvor forfatteren Sandra Matz ser nærmere på den dataøkonomi, der ikke bare registrerer vores adfærd, men også søger at forme den.

Det er hun – som professor i computermedieret psykologi ved Columbia University – ret godt klædt på til, og i bogen griber hun emnet an i tre dele.

Bogens første del dykker ned i, hvordan vores digitale fodspor afslører langt mere om os, end vi aner. Med en kombination af psykologisk forskning og AI kan virksomheder og organisationer ret beset kortlægge alt fra vores personlighed og følelsesmæssige sårbarheder til vores politiske tilbøjeligheder og helbredsmæssige risici.

Anden del af bogen handler om konsekvenserne i form af både de positive og knap så positive muligheder for at påvirke os psykologisk.

Her skitserer Matz, hvordan metoderne bag Cambridge Analyticas-skandalens manipulation af vælgere faktisk er præcis de samme, der bruges til at få os til at træne mere, spare penge eller tage bedre beslutninger. Kort sagt hvordan de samme mekanismer, der kan skabe politisk polarisering, også kan anvendes til at understøtte mental sundhed eller finansiel stabilitet.

Tredje del ser fremad og beskæftiger sig med, hvordan vi kan tage kontrollen over vores egne data tilbage?

Her argumenterer Matz bl.a. for, at vi ikke kan overlade det til tech-giganterne at regulere sig selv. I stedet bør vi udvikle mere etiske dataøkosystemer, hvor individer får større kontrol over, hvem der har adgang til deres oplysninger, og hvordan de bruges.

Hun foreslår f.eks. løsninger som data-kooperativer, hvor brugerne indgår i en slags kollektiv forhandling om, hvordan deres digitale information anvendes.

Det er måske en lovligt optimistisk forestilling, der jo bl.a. forudsætter, at brugerne faktisk interesserer sig for emnet. Hvilket langt de færreste jo gør. Men ideen er som sagt god nok.

Sandra Matz gør det under alle omstændigheder klart, at vi alle er brikker i et digitalt spil, hvor den, der forstår de psykologiske mekanismer bag vores adfærd, har en enorm fordel.

Her har vi som databrugere og -forbrugere mulighed for at begynde at spille med i stedet for at være dem, der blive rykket rundt på brættet. Det kræver dog som minimum, at vi orker at lære spillereglerne.

Men start eventuelt med at se dette interview, hvor Sandra Matz forklarer, hvor meget databaronerne egentlig ved om os og om, hvordan de bruger det.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Vivant ApS

    COO med operationelt ansvar

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S