Siden Broadcom overtog VMware i november 2023, har selskabet lagt kursen markant om.
De såkaldte evighedslicenser er blevet udfaset, og kunder bliver presset over på abonnementsløsninger, der i mange tilfælde betyder markante prisstigninger.
Nu har Broadcom taget næste skridt.
Virksomheder, der fortsat anvender VMware uden en aktiv supportaftale, modtager nu formelle henvendelser med krav om, at de straks fjerner opdateringer, patches og fejlrettelser, der er installeret efter supportaftalens udløb.
Det eneste, der må blive liggende, er kritiske sikkerhedsopdateringer (såkaldte zero-days).
Det fremgår af adskillige henvendelser, som flere brugere og kilder har delt med det amerikanske medie Ars Technica.
Breve sendes kort efter kontraktudløb
Ifølge Broadcom er det i strid med licensbetingelserne at bruge opdateringer uden at have en aktiv aftale.
I brevene gør selskabet det klart, at det betragter praksissen som en overtrædelse af både kontrakt og ophavsret samt at det kan føre til erstatningskrav og juridiske skridt.
I flere tilfælde er breve blevet sendt kort tid – helt ned til få dage – efter, at kundens supportaftale er udløbet.
Det tyder altså på, at man fra Broadcoms side løbende holder øje med udløb af supportaftaler.
Men i nogle tilfælde har virksomheder modtaget breve, selvom de ikke har installeret opdateringer siden deres supportaftale udløb. I visse tilfælde har virksomheder endda modtaget breve fra Broadcom, efter man har forladt VMware og flyttet til en anden platform.
Samtidig gør Broadcom opmærksom på, at selskabet forbeholder sig retten til at gennemføre licenstjek for at kontrollere, om kunderne overholder betingelserne.
Det gælder også efter supportaftalen er udløbet.
"Det pisser mig lidt af, at Broadcom stadig forbeholder sig retten til at foretage gennemgange, når man ikke længere har en kontrakt," siger Dean Colpitts, som er teknisk direktør hos Members IT Group i Canada, til mediet.
Broadcoms sag mod Siemens for uretmæssig brug af VMware-software understreger, de udsendte breve næppe blot er varsler, men derimod en del af en mere kontant og håndfast strategi, der altså allerede har ført til retsopgør.
Prisstigninger på flere hundrede procent
VMwares nye setup betyder, at support nu kun kan tilkøbes som en del af en abonnementsaftale.
I den forbindelse har flere brugere rapporteret om prisstigninger på op mod 300 procent.
Den markante ændring har fået mange – især små og mellemstore virksomheder – til at fortsætte med at bruge VMware uden support.
For mange er det en midlertidig løsning, mens de undersøger alternativer og i nogle tilfælde en tilbagevenden til fysisk infrastruktur.
Men Broadcoms nye linje betyder, at det ikke længere er risikofrit at stå uden abonnement – selvom man har betalt for sin licens.
Siden overtagelsen har Broadcom haft fokus på at strømline forretningen, skære ned på kompleksitet og konvertere flere kunder til løbende betaling.
Finansielt har strategien båret frugt og selskabet har vist solide resultater.
Men blandt mange kunder – særligt dem, der har brugt VMware i årevis – vokser frustrationen.
Overgangen fra evighedslicens til abonnementsordning, nye betingelser og højere priser får flere til at søge væk fra platformen.
Og der er en reel risiko for, at selskabet i forsøget på at effektivisere, mister langvarige kunder og goodwill.
Hvad betyder det for danske virksomheder?
Både private og offentlige organisationer i Danmark, der fortsat anvender VMware på evighedslicenser uden aktiv supportaftale, bør nu nøje gennemgå deres situation.
For selvom softwaren i sig selv fortsat må anvendes, er det ifølge Broadcom ikke tilladt at benytte opdateringer installeret efter kontraktens udløb.
Det kan være vanskeligt at dokumentere og skabe usikkerhed i forhold til compliance, sikkerhed og driftsstabilitet.
Samtidig betyder de nye betingelser, at tidligere forudsigelige driftsomkostninger kan ændre sig markant, hvilket igen kan give anledning til at overveje strategi, platform og afhængighed for virksomhederne.
Har du modtaget en henvendelse fra Broadcom, eller overvejer du at migrere væk fra VMware? Så hører vi gerne fra dig. Kontakt mig gerne på qefa@cw.dk.