Artikel top billede

(Foto: Steve Johnson / Unsplash)

Næsten hvert andet agentic AI-projekt vil blive skrottet indenfor to år

Agentic AI er det næste store inden for automatisering, men hypen overhaler virkeligheden, og mange virksomheder risikerer at spilde både tid og penge, lyder det fra Gartner.

Agentic AI-løsninger, altså AI-modeller med evnen til at træffe beslutninger, handle autonomt og forfølge mål, spås en central rolle i fremtidens digitale organisationer.

Men det er langt fra alle projekter, der kommer til at overleve rejsen fra eksperiment til virkelighed.

40 procent af alle igangværende agentic AI-projekter vil være lukket ned ved udgangen af 2027.

Det vurderer analysehuset Gartner i en ny prognose.

Årsagen skal findes i en kombination af stigende omkostninger, uklare forretningsgevinster og utilstrækkelig risikostyring, lyder det.

"De fleste agentiske AI-projekter er lige nu på forsøgsstadiet eller fungerer som proof of concept. De er i høj grad drevet af hype og bliver ofte anvendt forkert," siger Anushree Verma, der er senior director analyst hos Gartner, i en pressemeddelelse.

"Det kan få organisationer til at undervurdere de reelle omkostninger og den kompleksitet, der følger med at udrulle AI-agenter i stor skala. Det kan bremse projekterne, før de overhovedet når produktionsstadiet," lyder det videre.

Et sprængfyldt hype-landskab

AI-agenter har i løbet af det seneste år udviklet sig til et buzzword i både it- og forretningskredse, som ikke mindst drevet af løfter om selvkørende kundeservice, automatiserede beslutninger og intelligente arbejdsgange.

Men ifølge Gartner er der et stort gab mellem løfter og realitet.

Analysehuset peger på, at mange leverandører benytter sig af det, de kalder "agent washing", som er et marketingspin, hvor eksisterende løsninger som chatbots, RPA eller virtuelle assistenter bliver relanceret som agentisk AI, uden at teknologien reelt understøtter selvstændig beslutningstagning eller avanceret målforfølgelse.

Gartner vurderer, at kun omkring 130 ud af tusindvis af udbydere på markedet rent faktisk leverer agentisk AI med substans.

"De fleste agentiske AI-tilbud mangler betydelig værdi eller afkast, fordi modellerne ikke har modenheden eller handlekraften til selvstændigt at opnå komplekse forretningsmål eller følge nuancerede instruktioner over tid," siger Anushree Verma.

15 procent af beslutninger træffes af AI-agenter i 2028

Selv om Gartner advarer mod agentic AI-hype og hastværk, mener analysehuset stadig, at agentisk AI vil få stor betydning på længere sigt.

Faktisk forudser Gartner, at 15 procent af alle daglige arbejdsrelaterede beslutninger i 2028 vil blive truffet autonomt af AI-agenter mod 0 procent i 2024.

Desuden forventes det, at en tredjedel af alle virksomhedsapplikationer vil inkludere agentisk AI i 2028 sammenlignet med mindre end én procent i dag.

Men for at komme dertil kræver det tålmodighed, teknisk omstilling og realistiske forventninger, lyder det.

Gartner anbefaler, at organisationer kun kaster sig ud i agentisk AI, hvis teknologien kan levere tydelig forretningsværdi eller afkast på investeringerne.

Integrationen med eksisterende systemer er ofte kompleks, og i mange tilfælde kan det bedre betale sig at designe nye arbejdsgange med agentisk AI som omdrejningspunkt end at forsøge at koble teknologien på gamle systemer.

"Hvis man vil have reel værdi ud af agentic AI, skal virksomhederne fokusere på produktivitet på tværs af organisationen og ikke bare på at effektivisere enkelte opgaver," siger Anushree Verma.