Google er klar til at præsentere en række nye ændringer til sine søgeresultater over for EU, som mener, at Google ikke lever op til kravene i den nye Digital Markets Act, DMA.
DMA er sat i verden for at forhindre, at de store, dominerende tech-selskaber udnytter deres størrelse til at tromle konkurrenterne.
Og det mener EU, at Google gør med sin altdominerende søgemaskine - blandt andet ved at favorisere egne løsninger i søgeresultaterne.
EU konkluderede i marts, at Google misbrugte sin position - og altså ikke levede op til kravene i DMA - når det gjaldt blandt andet Google Shopping, Google Hotels og Google Flights, som blev favoriseret i forhold til andre sites.
I et nyt forslag, som Google kalder for ‘Option B,’ lægger selskabet op til, at det vil indsætte en ny boks på websiden med søgeresultater med links til en række søgemaskiner specialiseret i at finde hoteller, fly-billetter, restauranter og transport.
Den slags hedder ‘vertical search service’ eller VSS, da de pågældende søgemaskiner ikke søger bredt, men alene i vertikaler.
Google vil desuden indsætte en boks med gratis links en række hoteller, flyselskaber og lignende.
Google skal præsentere ændringerne for EU på et møde i Bruxelles mandag og tirsdag i den kommende uge og håber på velvilje.
“Vi har allerede indarbejdet hundredevis af ændringer i vores produkter for at blive compliant med DMA,” lyder det fra Google ifølge Reuters.
Samtidig peger selskabet på, at det er ‘ægte bekymret’ på vegne af de europæiske forbrugere, som Google mener risikerer at få ringere online-produkter på grund af DMA.
Læs også: