Artikel top billede

Undgå at blive overvældet i en verden af data - og få mere ud af dit arbejde

I bogen “Mastering the Data Paradox” giver Nitin Seth sit bud på hvordan man får mest muligt ud af sine data.

Langt størstedelen af al data er som bekendt blevet skabt inden for de seneste få år, og samtidig er data én af de mest centrale elementer i udviklingen af AI-, sprog- eller Machine Learning-modeller.

Så des bedre organisationer bliver til at håndtere data, jo mere vil de få ud af deres kunstig intelligens.

Samtidig kan kunstig intelligens bruges til at løse nogle af de udfordringer som man måtte have med at håndtere netop data.

Det er i hvert fald én af præmisserne, som Nitin Seth, udfolder i bogen “Mastering the Data Paradox: Key to Winning in the AI Age”.

Her redegør han blandt andet for det velkendte dataparadoks. Nemlig at vi har flere og langt større datasæt end nogensinde før, men samtidig får sværere ved at træffe beslutninger, fordi det er så svært at overskue.

Hvilket lidt svarer til, at man gerne vil se tv, men nærmest får stress af at forsøge at overskue det enorme udvalg af serier og streamingtjenester.

Bogen er delt op i tre forskellige sektioner, hvoraf den første handler om den datadrevne verden og om hvordan data, hvis man bruger den korrekt, kan skabe store fordele for organisationer og individer.

Anden sektion handler om hvordan man kan maksimere værdi i den datadrevne verden ved at følge en struktur på tretten mantraer som kaldes The Unified Solution Framework.

Tredje og sidste sektion handler om, hvordan data påvirker individer og kloden som helhed.

Her nævner forfatteren blandt andet paradokserne med at balancere mental sundhed mod digitalt engagement og deling af data over for databeskyttelse.

Samtidig nævner han også, hvordan nationer bør bruge data til at løse komplekse problemstillinger som klimaforandringer og sygdomme – samt vurderer, at de næste supermagter vil være dem, som effektivt kan bruge data.

Bogen er blandt andet bygget på forfatterens egne oplevelser og erfaringer fra bl.a. McKinsey, den indiske e-handelsplatform Flipkart, investerings- og formueforvaltningsvirksomheden Fidelity International.

Med bogen forsøger han at give læseren – hvad end vedkommende er studerende, leder eller professionel – strategier, som kan hjælpe med at høste fordelene ved data.

Han gør dog samtidig opmærksom på, at han ikke har opfundet det ultimative svar på behandlingen af data, da feltet netop forandrer sig enormt hurtigt.

Hør forfatteren uddybe nogle af sine pointer her.