Meta, som står bag Facebook, Instagram, Threads og WhatsApp forpligter sig til at give EU-brugere valgmuligheder for personaliserede annoncer under lovpakken Digital Markets Act (DMA).
Brugere vil altså få muligheder for alternativer til de personlige annoncer, der er i dag.
EU-Kommissionen anerkender Metas tilsagn om at tilbyde brugere i EU et alternativ i Facebook- og Instagram-tjenesterne, der vil vise dem mindre personaliserede annoncer for at overholde Digital Markets Act (DMA).
Det skriver kommissionen i en meddelelse.
"Meta vil give brugerne et reelt valg mellem at: give samtykke til at dele alle deres data og se fuldt personaliseret reklame, eller vælge at dele færre personoplysninger for en oplevelse med mere begrænset personaliseret reklame," skriver EU-Kommissionen.
Det er første gang, at en sådan valgmulighed tilbydes på Metas sociale netværk.
Meta vil præsentere disse nye valgmuligheder for brugerne i EU i januar 2026.
"Dette følger efter en tæt dialog mellem Kommissionen og Meta, efter at Kommissionen fandt Meta i strid med Digital Markets Act og udstedte en afgørelse om manglende overholdelse i april 2025 vedrørende brugernes valgmuligheder," skriver kommissionen.
Når modellen er færdigudviklet, vil EU-Kommissionen indhente feedback og data fra Meta og andre aktører for at undersøge virkningen.
"Brugere i EU skal have et fuldt og reelt valg, hvilket er deres ret under DMA," skriver kommissionen afsluttende.
Find udmeldingen her.