Lenovo har været meget i mediernes søgelys efter, at den kinesiske virksomhed købte IBM's pc-aktiviteter, men også en anden asiatisk pc-producent - taiwanske Acer - er stærkt på vej fremad. Det skriver Wall Street Journal.
Acer er mere end fire år henne i en omfattende restrukturering, der har bragt virksomheden op som den fjerdestørste pc-producent med en markedsandel på 4,4 procent i andet kvartal i år ifølge analysehuset IDC.
Omsætningen steg sidste år 43 procent til knap 42 milliarder kroner, og analytikere forventer, at omsætningen stiger igen i år med 32 procent.
En stor del af den succes har Acer fået i Europa, hvor virksomheden har været den bedst sælgende producent af bærbare computere og nummer tre efter HP og Dell for så vidt angår stationære pc'er.
Ledelsen i Acer erkender, at den kan ikke forlade sig på Europa, der står for mere end 60 procent af salget, når det gælder om at øge omsætningen.
Kræver massiv indsats
For at nå årlige vækstrater på minimum 40 procent, som Acer vil nå hvert år de kommende tre år, bliver den asiatiske pc-producent nødt til at fokusere massivt på USA og det kinesiske marked
? Og her er Acer mr. Nobody, erkender J. T. Wang, der er formand for Acers bestyrelse, overfor Wall Street Journal.
Acer henter cirka 11 procent af sin omsætning i Kina og otte procent i USA.
For at gentage den europæiske salgssucces i USA har Acer flyttet en stribe europæiske ledere til USA og indledt et samarbejde med it-distributøren Ingram Micro.
Formand Wang gentog i går på et pressemøde, at Acer kan blive verdens tredjestørste pc-producent med en markedsandel på 10 procent i 2008.