Elektronisk markedsføring hitter

Kunderne i et distrikt uden sælgere fik i stedet elektronisk markedsføring med pdf-filer. Distriktet endte med at blive det bedst sælgende, fortæller Hedal Kruse Brohus, der sælger elektroniske kataloger.

Dandental, der sælger udstyr engros til tandlæger, stod for halvandet år siden med et distrikt helt uden sælgere.

Virksomheden valgte i stedet at sende pdf-filer ud til kunderne med dels de varer, kunderne tidligere havde købt, dels andre udvalgte varenumre.

- Distriktet endte med at blive Dandentals bedst sælgende, og det mener jeg er et rigtig godt eksempel på styrken i elektronisk markedsføring, siger Lars Hedal, administrerende direktør i Hedal Kruse Brohus, der sælger elektroniske kataloger.

En hvad for en?

For bare et år siden måtte Hedal Kruse Brohus ud til kunderne for at vise, hvad de kunne, og hvad sådan et elektronisk katalog egentlig var for en størrelse.

I dag ringer kunderne uopfordret og siger "vi har hørt, at i kan noget med automatisk katalogproduktion," fortæller direktøren

Det større kendskab til elektroniske kataloger kan direkte aflæses i regnskabet hos Hedal Kruse Brohus, der sidste år øgede omsætningen med 40 procent og fordoblede overskuddet.

- Kunderne er typisk større danske virksomheder med mange produkter. Varenumre i størrelsesordenen 50-100.000 er ikke ualmindeligt, siger Lars Hedal.

Udover et elektronisk databasebaseret katalog har selskabet også et web-produkt på menuen, der præsenterer kundens produktinformationer i en e-handelsløsning.

Fidusen for kunderne er, at de to ting hænger sammen, så alle informationer reelt er samlet ét sted.

På halvandet år

At have grafisk personale til på traditionel vis at sidde og lægge produkter ind i et katalog side efter side er dyrt.

Og selv om det koster fra 200.000 og op til 500.000 kroner at få oprettet et skræddersyet elektronisk katalog, så tjener investeringen sig ifølge Lars Hedal sig hjem på omkring halvandet år.

Hedal Kruse Brohus har i begyndelsen af 2006 ansat fem nye kolleger og budt seks nye kunder velkommen. Det giver ifølge direktøren mulighed for at holde en vækst i 2006 på niveau med udviklingen i 2005.

Blandt kunderne er Montana, Kompan, Brødrene Dahl, Vestfrost og FDM travel.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S