Trods et par års arbejde er overskuddet i danske Spamfighter fortsat ikke stort nok til, at stifterne Henrik Sørensen og Martin Thorborg er i nærheden af at gentage deres Jubii-eventyr.
Igen i 2005 blev resultatet af Spamfighters anstrengelser begrænset. Virksomheden kom ud med et overskud på lige knap 50.000 kroner.
- Det er da perfekt. Vi er stadig en opstartsvirksomhed, der investerer ufattelige ressourcer på at oversætte vores produkter, så vi kan få dem ud på så mange sprog som muligt. Så vi er meget tilfredse med resultatet, siger administrerende direktør Henrik Sørensen.
Han mener, at det er alt for tidligt at snakke om, at der er behov for at øge overskuddet.
- Du får mig ikke til at vride så meget som en halv tåre ud på grund af det her regnskab, for i forhold til alle de andre virksomheder, jeg har været med til at starte, så er det her simpelthen opstart på første klasse, mener Henrik Sørensen.
Sproget som våben
Jubii-stifterne Martin Thorborg og Henrik Sørensen har brugt de sidste par år på at gøre Spamfighter interessant for så mange forskellige nationaliteter som muligt.
Virksomhedens produkter udkommer nu på 15 forskellige sprog, og det er ifølge Henrik Sørensen på den front, Spamfighter skal vinde kampen mod konkurrenten.
- Sproget er vores styrke, og det er derfor, vi investerer så mange ressourcer i at oversætte til så mange forskellige sprog, forklarer han.
- Du får kunderne ved at gøre indholdet lokalt. Hvis folk skal betale for noget, så kommer tiltroen først i det øjeblik, du kan præsentere noget på deres eget sprog, der er forståeligt.
Henrik Sørensen peger på, at mange af de amerikanske virksomheder ikke tænker på, at vi i Europa er mange forskellige lande med mange forskellige sprog.
Vil investere yderligere
Spamfighter har i det forgange regnskabsår øget antallet af ansatte fra 13 til 20, og der er flere på vej, fortæller Henrik Sørensen.
Trods det begrænsede overskud, mener han, at der skal investeres yderligere i de kommende år.
- Vi har ikke nogen ambitioner om, at det her skal give et kæmpe overskud de første år. Det skal bare køre rundt, så nu skal de penge, vi tjener, investeres i virksomheden, så vi kan blive ved med at vokse.
- Vi tager et år ad gangen, for markedet ændrer sig så hurtigt, at vi bliver nødt til at kunne navigere. Vi ved for eksempel ikke, hvad Microsoft kommer med i Vista, siger Henrik Sørensen.
Ifølge Spamfighter benyttes virksomhedens spamfilter i dag af 1,3 millioner mennesker i 210 forskellige lande.