ComX tvinger kunderne til bredbånd

Fiber-firmaet ComX dropper 512Kb-forbindelserne og gør i stedet to megabit til det mindste abonnement for kunderne. Dermed stiger prisen fra 49 kroner til 110 om måneden for adskillige tusinde kunder.

Mere end 10.000 ComX-kunder får fra 1. september fordoblet prisen for deres internet-forbindelser.

Kort tid efter, at ComX lokkede med 49 kroner om måneden for en 512 kb forbindelse, tvangs-hæver ComX nemlig både prisen og forbindelsen, der fremover bliver på to mb, mens prisen bliver 110 kroner om måneden.

Det skal være ægte bredbånd

Det sker, efter at ComX i længere tid har øget kundekredsen ved at kunne tilbyde de meget billige internetforbindelser.

- Vi mener ikke, at vi kan supportere de tjenester, vi gerne vil, hvis vi ikke har ægte bredbånd, forklarer Nils Overgaard om opgraderingen.

I kundebrevet skriver ComX blandt andet, at det er DR’s nye net-tv og det, at man kan være i tæt kontakt med familien og vennerne via webkamera, der er fordelene ved en 2Mb forbindelse frem for 512 Kb.

Afviser bondefangeri

Ifølge administrerende direktør Nils Overgaard skal over 10.000 kunder nu gå fra at betale 49 kroner om måneden til 110 kroner. ComX har i alt omkring 30.000 kunder.

- Men der er vel også kunder, som godt kunne tænke sig at fortsætte med 512Kb til kun 49 kroner?

- Det vil der være, indtil de opdager den kvalitetsforskel, der er i den optimerede båndbredde. De services, som vi skal transmittere i fremtiden, kræver simpelthen 2Mb, forklarer Nils Overgaard.

- Er det ikke bare et smart forretningskneb, at I nu hæver prisen til 110 kroner efter at have kørt kampagner med internet til 49 kroner?

- Nej, og oven i internetforbindelsen får folk jo også en sikkerhedspakke, så vi sikrer os, at de installationer, der bliver lavet, kører optimalt med både anti-virus og anti-spyware.

- Men er det ikke bondefangeri, at I tvinger folk til at betale 110 kroner, når de blev kunder, fordi de kunne få en opkobling til 49 kroner?

- Det mener vi ikke, at det er. Vi mener tværtimod, at det her er et bevis på, at ComX ønsker at være på teknologisk forkant og er med til at sikre, at kunderne reelt kan bruge de tjenester, der er på nettet. Vi opfatter de bestemt ikke som bondefangeri, for det er en del af det, der sker på markedet, forklarer Nils Overgaard.

Kunderne er fritstillet

Hos Teleankenævnet oplyser Sekretariatschef Marianne Bundgaard, at ComX rent juridisk har ret til at hæve prisen.

- Men kunderne skal have mulighed for at opsige abonnementet, også selv om de stadig befinder sig i den seks måneders bindingsperiode, forklarer Marianne Bundgaard.

- Det er selvfølgelig besværligt for kunderne at skulle opsige abonnement, men så længe virksomheden følger reglerne og giver kunderne mulighed for at træde ud af aftalen, er de i deres gode ret til at hæve prisen, udtaler Marianne Bundgaard.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S