Blodig fremtid venter CMS-producenterne

Meget tyder på, at flere leverandører på det nærmeste begynder at forære basis CMS-systemer væk. Det kan blive begyndelsen på en barsk periode for producenterne.

Gratis eller næsten gratis bliver det nye mantra for de såkaldte Content Management-systemer (CMS), og det koncept vil ikke alle producenter overleve.

- Tendensen er, at de grundlæggende CMS-systemer fremover foræres væk, og kunderne så køber de branchemoduler, de har brug for, siger Lars Pedersen, partner og teknologichef, BNP Consulting.

BNP har for femte år i træk offentliggjort en analyse af markedet for Content Management-systemer (CMS) og portalprodukter.

- Vores vurdering er, at en blodig fremtid venter for de CMS-leverandører, der ikke kan tilpasse forretningen. De må forberede sig på et marked, der er presset af både store og mindre leverandører, siger Lars Pedersen.

Open source presser prisen

Content Management-systemer (CMS) gør det muligt at publicere indhold på internettet eller virksomhedens intra- eller extranet.

Anskaffelsen af disse systemer er ofte en bekostelig affære, men de senere år er der kommet CMS-systemer baseret på open source, hvilket bringer prisen ned for kunderne og ofte også antallet af tilknyttede udviklere op til platformen.

- Markedet er dikteret af, hvordan dialogen er til den enkelte platform, og der står open source-systemerne stærkt, fordi der ofte er en stor tilknyttet community omkring disse åbne platforme, siger Lars Pedersen.

Kundebasen er også vigtig.

En partner smider ikke seks måneders udvikling efter et modul til et CMS-system, hvis ikke systemet har en anseelig kundebase.

Presser danske leverandører

Ifølge BNP kan Microsoft for en meget billig penge tilbyde for eksempel Sharepoint Portal Server på intranet med de faciliteter, der er interessante for mellemstore virksomheder, hvis virksomheden i forvejen er dedikeret kunde hos Microsoft.

- Hvis du får sådan et system næsten gratis fra Microsoft, så bliver det svært at retfærdiggøre at betale måske 100.000 kroner for et andet system. Implementerings-omkostningerne forsvinder ikke, men hvis ikke en virksomhed er interesseret i at lave nogle helt unikke ting, så kan sådan et standardprodukt være alt rigeligt, mener Lars Pedersen.

Både Microsoft og open source-initiativerne vil ifølge BNP presse mellemstore leverandører på det danske marked som Sitecore og Synkron.

Microsoft har ikke i detaljer løftet sløret for en tidsplan for de kommende produkter, men den har annonceret, at programpakken kommer til næste år, selv om det oprindelig blev lovet, at den kom i år.

Bedre integration

Ifølge BNP's analyse vil portal- og CMS-produkterne fra Microsoft være mere integreret i et og samme produkt end tidligere, og det er mere end de andre tilbyder.

- Herhjemme er der ingen, der kan følge med Microsoft udviklingsmæssigt. Selskabet kommer også med BI (Business Intelligence, red.) i samme programpakke, og det kan man altså som en 30 mands virksomhed i Danmark ikke følge med til, siger Lars Pedersen.

Open source-miljøet har i løbet af de sidste mange år tilbudt grundlæggende CMS-systemer uden licensomkostninger.

Kunden køber så forskellige horisontale eller vertikale moduler som for eksempel advokat, vognmand, bager et cetera.

- Rigtig mange CMS-leverandører spekulerer på at lægge det med gratis basissoftware ind i strategien. Hvis nogle af leverandørerne synes, at markedet er hårdt nu, så bare vent. Det bliver anderledes - og hårdere for dem, som ikke kan omlægge forretningen, lover BNP's teknologichef Lars Pedersen.

De fire største danske CMS-leverandører er ifølge analysen Dynamicweb Software, Sitecore, Synkron og
Composite.

De tre største internationale CMS-leverandører er ifølge Metagroup EMC Documentum, Interwoven og Vignette.

BNP afholder i samarbejde med Computerworld et seminar 21. november i København, hvor de bedste af de 38 testede CMS-systemer i BNP's undersøgelse bliver offentliggjort.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S