Mobilen kan blive musikbranchens største fjende

Mobiltelefonen er på vej til at overtage rollen som pladebranchens fjende nummer et, når det gælder udveksling af musik.

Tæt på en tredjedel af unge i alderen 8-13 år benytter mobiltelefonen til at udveksle musiknumre – ofte uden at være klar over, de bryder loven.

Det viser en ny undersøgelse af mobilforbruget hos cirka 1.500 unge i aldersgruppen, skriver bbc.co.uk.

Typisk benyttes telefonernes indbyggede Bluetooth-funktion til udvekslingen – men uden at indehaverne af ophavsretten har givet deres samtykke til udvekslingen.

Bag undersøgelsen står Robin Hart fra virksomheden Intuitive Media, der fremhæver resultaterne som et afgørende problem for pladebranchen.

Han mener dog ikke, at pladebranchen bør rykke ud med sagsanlæg eller lignende mod de unge.

- Børn og unge er ikke klar over, at de foretager sig noget ulovligt. Udvekslingen sker i al uskyldighed og der er ikke behov for at kriminalisere dem, mener han.

Omkring en trediedel af deltagerne i undersøgelsen oplyste, at de udveksler musik via mobiltelefonen. Næsten halvdelen af de deltagere, der oplyste, at de ikke udveksler musik på denne måde, fortalte imidlertid, at de godt kunne tænke sig at gøre det.

- Pladebranchen har hidtil angivet udveksling og deling af musik via internettet som sin fjende nummer et, men denne undersøgelse viser, at mobiltelefonen har potentialet til at overgå dette, siger Robin Hart.

Pladebranchen har i de seneste år fremført, at den taber milliarder til musikpirater på internettet, mens kritikere forklarer de faldende salgstal for cd’er med ændringer i selve forbrugsmønstret.

- Musikfaciliteterne på mobiltelefoner er ekspolderet i de seneste måneder, så denne form for ulovlig udveksling var at forvente, siger Justin Pearse, mobilredaktør på New Media Age, der bestilte undersøgelsen hos Intuitive Media.

Justin Pearse mener også undersøgelsens resultater kan betyde en snarlig udbredelse af mobiltelefonen som omdrejningspunktet for udveksling af musik.

- Med de nye telefoner, der er på vej, er det kun et spørgsmål om uger eller måneder, før deling af musik via mobiltelefonen er et fænomen for massemarkedet, siger han.

Undersøgelsen angiver ikke fordelingen af, hvor store andele af den udvekslede musik, der er ophavsretligt beskyttet eller frit at distribuere.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job