De fleste, der har besøgt en Merlin i de seneste måneder, har nok bemærket, at man i dag nærmest får smidt en Playstation 2 i nakken, når man forlader butikken.
Den nu seks år gamle konsol er da heller ikke ved at trække sig tilbage, selv om efterfølgeren, Playstation 3, melder sin ankomst i de danske butikker om bare tre-fire måneder.
Faktisk har Nordisk Film Interactive, der er Sonys eneste distributør i Norden og Baltikum, netop rundet to millioner solgte eksemplarer i Norden – heraf er der alene i Danmark solgt en halv million.
Målgruppen udvides
Nordisk Film Interactive peger selv på, at forklaringen på PS2s succes er, at målgruppen er blevet udvidet, efterhånden som konsollen er blevet ældre.
- Efter vi havde mættet markedet i forhold til det, vi kalder hardcore gamers og casual gamers, så har vi fået fat i familierne og i kvinderne, og det gør, at det er lykkes os at være succesfulde med det i seks år nu, siger Allan Hansen, der er direktør for Nordisk Film Interactive.
Han nævner blandt andet karaokespillet SingStar og quizspillet som Buzz som produkter, der sigter mod nye segmenter, ligesom Sony også er begyndt at sælge en lyserød PS2.
Hård fødsel for PS3
Salget af PS2 er ikke ved at gå i stå, efterhånden som lanceringen af PS3 nærmer sig, for alene i år er der solgt 220.000 enheder i Norden.
Men at PS2 er en populær fætter, kommer ikke nødvendigvis dens efterfølger, PS3, til gode.
I hvert fald har PS3 indtil videre fået en hård fødsel i USA, hvor den blev lanceret den 17. november.
Siden da har Sony solgt 197.000 maskiner, men Wii fra Nintendo, der kom på hylderne to dage senere, har solgt 476.000 maskiner, skrev nyhedsbureauet Bloomberg i fredags.
Alligevel frygter Allan Hansen ikke, at PS2s popularitet vil gå ud over PS3.
- Nej, for med PS3 starter vi jo forfra med en mere snæver målgruppe. Det er i høj grad to forskellige forbruger-segmenter, og der hvor PS2’eren har stået i stuen, vil den nu bare blive flyttet ind i børneværelset, og så vil PS3 komme ind i stuen som husets mediecenter, mener han.
Udfordring med PS3
Allan Hansen er dog ikke blind for, at prisen på den nye PS3, omkring 5000 kroner, vil kræve, at man får overbevist forbrugerne om, at konsollen er de penge værd.
- Udfordringen bliver at få fortalt om alle de ting, man får for pengene. Det er klart, at når forbrugerprisen er på næsten 5000 kroner, så er det vores opgave at vise forbrugerne, at det faktisk er billigt, når den billigste Blu-Ray maskine på markedet koster en del mere, siger han.
Og netop formatet Blu-Ray er afgørende for, om PS3 kommer til at gøre PS2 kunsten efter.
- Det er vigtigt, at vi får opbakning til Blu-Ray fra de store filmselskaber, siger Allan Hansen.
Ikke på vej på pension
Han mener, at PS2 sagtens kan fortsætte med at sælge, selv om den nu får en storebror, der kan spille med musklerne på grafiksiden.
- Forbrugerne er ikke bare interesserede i teknologi, de er også på udkig efter gode oplevelser, og det kan PS2 i høj grad levere, siger han.
Der er i dag solgt 112 millioner PS2-maskiner på verdensplan.