Optionsskandale koster Juniper milliarder

Juniper Networks forventer, at afsløringer af ulovlige tilbagedateringer af aktieoptioner vil koste selskabet fem milliarder kroner. Afsløringerne er kommet frem i lyset efter en syv måneder lang undersøgelse.

Netværks- og router-koncernen Juniper Networks kommer til at betale dyrt for fiflerier med datoen på en række aktieoptioner udstedt til selskabets medarbejdere. Det skriver IDG News Service.

Indtil videre forventer Juniper, at den manglende kontrol af og justits med dateringen af selskabets optioner på medarbejderaktier vil koste firmaet omkring fem milliarder kroner.

Brugt syv måneder

Juniper har selv brugt de sidste syv måneder på at gennemføre en undersøgelse af forholdene med hjælp af dels virksomhedens egen revision, dels uafhængige revisions- og regnskabsrådgivere.

Problematikken er den samme, som har ramt en stribe andre high tech-virksomheder. At virksomheden har indrettet datoen på en aktieoption, så den gav den ansatte en mere fordelagtig kurs, end den reelle markedskurs på det aktuelle tidspunkt for optionens udstedelse.

For Junipers vedkommende handler stort set alle uregelmæssigheder om optioner udstedt fra juni 1999 til slutningen af 2003. Junipers administrerende direktør Scott Kriens modtog to aktieoptioner med lusk i dateringen, men udnyttede ifølge IDG News Service ingen af dem, og de blev derfor slettet igen i 2001.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere