Telenors Sonofon/Cybercity-ægteskab dufter af guld

Telenor høster nu nogle af de frugter, som selskabets forventede ville blive resultatet, da den norske telekoncern købte bredbåndsselskabet Cybercity for at supplere mobildatteren Sonofons produkter på det danske telemarked.

Telenor begynder nu at høste nogle af de frugter, som selskabet forventede ville blive resultatet, da den norske telekoncern i maj 2004 købte bredbåndsselskabet Cybercity for 1,4 milliarder kroner.

Daværende Telenor-boss, Morten Karlsen Søby, pegede dengang på stordriftsfordele og synergieffekter som de væsentligste årsager til købet af Cybercity og svenske Bredbandsbolaget.

I alt regnede Telenor med at høste stordriftsfordele til en værdi af et par milliarder kroner, ved at knytte tætte bånd mellem Telenor, Sonofon, Cybercity og Bredbandsbolaget.

Synergieffekter 650 millioner kroner værd

Derudover anslog Telenor, at synergieffekten mellem Sonofon og Cybercity vil være 650 millioner kroner værd.

Det regnskab var måske ikke helt hen i skoven, da Telenor i dag har fremlagt årsregnskab for 2006, der viser massiv fremgang for Sonofon og Cybercity.

Henrik Clausen, administrerende direktør for Sonofon og Cybercity peger da også på synergieffekterne som en væsentlig forklaring på fremgangen for mobilselskabet og bredbåndsleverandøren.

- Vi nyder godt af, at vi kan kombinere mobil og bredbånds-tjenester, og at vi kan sælge på tværs af Sonofons og Cybercitys kundebaser, siger Henrik Clausen.

Alle produkter på hylderne

Telenor holder dog fast i dets strategi om at beholde Sonofon og Cybercity som selvstændige virksomheder.

- Sonofon og Cybercity er stærke brands på henholdsvis mobiltelefoni og bredbånds-markederne, men de to afdelinger vil nærme sig hinanden mere og mere, siger han.

Han forventer, at mobiltelefoni og bredbånd på længere sigt vil konvergere, hvilket giver yderligere muligheder for synergieffekter mellem de to selskaber.

- Vi er luften med 3G-telefoni, hvor vi skruer op for satsningen og hastigheden i det kommende år. Her er vigtige elementer tjenester som tv og video, hvor vi har interessante muligheder i forhold til de forskellige platforme, siger han.

Eksempelvis har Telenor-koncernen netop indgået en international samarbejdsaftale med Warner Music Group om musik, billeder og video, som Henrik Clausen har store forventninger til.

- Det vil dels give adgang til en del indhold på koncernbasis, men aftalen giver også mulighed for at indgå lokale aftaler, så det ser spændende ud, siger han.

Teknologierne ikke det vigtigste

Udover mobiltelefoni og bredbånd satser Sonofon også stort på hotspots (Wlan), da selskabet er i fuld gang med at etablere 500 hotspots, som skal komme begge selskabers kunder til gode.

Han fortæller, at Sonofon/Cybercity også har kigget på den trådløse bredbåndsstandard Wimax, hvor selskabet har de nødvendige licenser, hvis de skulle få lyst til at gå i luften med et netværk.

Det er der dog ingen konkrete planer om i øjeblikket, understreger Henrik Clausen.

- Der er mange teknologier, der kan anvendes, men det er ikke det vigtigste. Vi satser på kobber, fiber, 3G og Wlan i øjeblikket, men viser det sig, at vi kan kombinere nye teknologier med de eksisterende på en meningsfuld måde, så gør vi det, siger Henrik Clausen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly