Storbyunge flokkes om trådløst Wimax-bredbånd

TDC-udfordreren Clearwire har på 16 måneder trukket 13.000 kunder til selskabets WiMAX-bredbånd. Af dem er 70 procent unge mellem 19-29 år fra de største danske byer. Produktet passer til ungdommens livstil, mener Clearwire.

16 måneder efter at Clearwire gik ind på det danske marked med dets trådløse Wimax-bredbånd, har selskabet tiltrukket 13.000 kunder. Af dem er de 9.000 mellem 19 og 29 år.

Dermed er hele 70 procent af Clearwires kunder unge, hvilket ikke overrasker selskabets administrerende direktør, Peter Jerry Sørensen.

"Det centrale for de unges valg er fleksibilitet, og dér mener jeg, at Clearwire rammer lige ind i deres livsstil," siger han.

"De kan tage bredbåndet med sig overalt, hvor de opholder sig, om det så er i skolen, på kollegiet eller hjemme hos familie og venner. Det eneste, det kræver, er en stikkontakt. Måske er det et storbyfænomen," fortsætter Peter Jerry Sørensen.

Udbygger netværket

I dag dækker Clearwire i Roskilde, København, Odense, Esbjerg, Århus, Randers og Ålborg, og er i fuld gang med at udbygge netværket.

I år kommer der yderligere tre-fire byer til i Jylland, Fyn og på Sjælland.

Målsætningen er, at Clearwire på sigt dækker de 25 største byer i Danmark.

Clearwire har gået målrettet efter den unge del af bredbåndsmarkedet siden selskabet lancerede dets trådløse Wimax-produkt, som skal tage kampen om med forbindelser leveret over TDC's kobbernetværk.

"Mange unge er jo lige flyttet hjemmefra og har ofte et begrænset budget. De har naturligvis en mobiltelefon – den er livsnerven kan man sige – men når de så begynder på studier og lignende, så får de behov for en bredbåndsforbindelse. Mange unge vælger Clearwire, da vi tilbyder bredbånd, hvor man ikke samtidig er bundet op på fastnet, kabel-tv eller andre dyre pakker", siger Peter Jerry Sørensen.

Det betyder, at de unge kan komme på nettet og stadig have en fornuftig økonomi. Hvis de oven i købet har prøvet bøvlet med at få flyttet en bredbåndsforbindelse med sig, så gider de ikke spilde mere tid med det, mener Peter Jerry Sørensen.

Syv procent flere privatkunder på én måned

Clearwire har i de første 2 måneder af 2007 fået mere end 1.500 nye kunder, hvilket svarer til en fremgang på privatkundesiden med mere end 10 procent. Dermed følger Clearwire ifølge Peter Jerry Sørensen dets vækststrategi.

"Jeg ved godt, at det ikke er de sindssygt høje kundetal, vi kan præsentere, men vi er oppe i mod nogle konkurrenter, der er meget større end os, og som har lidt flere marketing kroner at gøre godt med," siger Peter Jerry Sørensen.

Til sammenligning var der ifølge seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen for 1. halvår 2006 godt 1,6 millioner bredbåndsabonnenter i Danmark.

Heraf havde TDC godt 900.000, Cybercity 154.000 og Tele2 69.000 bredbåndskunder.

Peter Jerry Sørensen fremhæver, at de fleste af Clearwires konkurrenter har været i gang på markedet i fem-seks år.

"Vores målsætning er, at vi i 2007 sidder på mere end én procent af det samlede bredbåndsmarked i Danmark. Hvis vi på 18 måneder kan tage 1 procent af markedet, så synes vi faktisk, at vi har gjort det rigtigt godt," siger Peter Jerry Sørensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere