Storbyunge flokkes om trådløst Wimax-bredbånd

TDC-udfordreren Clearwire har på 16 måneder trukket 13.000 kunder til selskabets WiMAX-bredbånd. Af dem er 70 procent unge mellem 19-29 år fra de største danske byer. Produktet passer til ungdommens livstil, mener Clearwire.

16 måneder efter at Clearwire gik ind på det danske marked med dets trådløse Wimax-bredbånd, har selskabet tiltrukket 13.000 kunder. Af dem er de 9.000 mellem 19 og 29 år.

Dermed er hele 70 procent af Clearwires kunder unge, hvilket ikke overrasker selskabets administrerende direktør, Peter Jerry Sørensen.

"Det centrale for de unges valg er fleksibilitet, og dér mener jeg, at Clearwire rammer lige ind i deres livsstil," siger han.

"De kan tage bredbåndet med sig overalt, hvor de opholder sig, om det så er i skolen, på kollegiet eller hjemme hos familie og venner. Det eneste, det kræver, er en stikkontakt. Måske er det et storbyfænomen," fortsætter Peter Jerry Sørensen.

Udbygger netværket

I dag dækker Clearwire i Roskilde, København, Odense, Esbjerg, Århus, Randers og Ålborg, og er i fuld gang med at udbygge netværket.

I år kommer der yderligere tre-fire byer til i Jylland, Fyn og på Sjælland.

Målsætningen er, at Clearwire på sigt dækker de 25 største byer i Danmark.

Clearwire har gået målrettet efter den unge del af bredbåndsmarkedet siden selskabet lancerede dets trådløse Wimax-produkt, som skal tage kampen om med forbindelser leveret over TDC's kobbernetværk.

"Mange unge er jo lige flyttet hjemmefra og har ofte et begrænset budget. De har naturligvis en mobiltelefon – den er livsnerven kan man sige – men når de så begynder på studier og lignende, så får de behov for en bredbåndsforbindelse. Mange unge vælger Clearwire, da vi tilbyder bredbånd, hvor man ikke samtidig er bundet op på fastnet, kabel-tv eller andre dyre pakker", siger Peter Jerry Sørensen.

Det betyder, at de unge kan komme på nettet og stadig have en fornuftig økonomi. Hvis de oven i købet har prøvet bøvlet med at få flyttet en bredbåndsforbindelse med sig, så gider de ikke spilde mere tid med det, mener Peter Jerry Sørensen.

Syv procent flere privatkunder på én måned

Clearwire har i de første 2 måneder af 2007 fået mere end 1.500 nye kunder, hvilket svarer til en fremgang på privatkundesiden med mere end 10 procent. Dermed følger Clearwire ifølge Peter Jerry Sørensen dets vækststrategi.

"Jeg ved godt, at det ikke er de sindssygt høje kundetal, vi kan præsentere, men vi er oppe i mod nogle konkurrenter, der er meget større end os, og som har lidt flere marketing kroner at gøre godt med," siger Peter Jerry Sørensen.

Til sammenligning var der ifølge seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen for 1. halvår 2006 godt 1,6 millioner bredbåndsabonnenter i Danmark.

Heraf havde TDC godt 900.000, Cybercity 154.000 og Tele2 69.000 bredbåndskunder.

Peter Jerry Sørensen fremhæver, at de fleste af Clearwires konkurrenter har været i gang på markedet i fem-seks år.

"Vores målsætning er, at vi i 2007 sidder på mere end én procent af det samlede bredbåndsmarked i Danmark. Hvis vi på 18 måneder kan tage 1 procent af markedet, så synes vi faktisk, at vi har gjort det rigtigt godt," siger Peter Jerry Sørensen.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S