"Forbrugerombudsmand Henrik Øe, du fører i disse dage en kampagne rettet mod e-handlende for at indskærpe reglerne om, at alle netbutikker skal skilte med 14 dages fortrydelsesret ved online-salg samt godtgøre kundens transportomkostninger.
Hvorfor skal eksempelvis et computerspilsfirma godtgøre transportomkostninger, når kunderne kan afprøve spillene på hjemmesiden?"
"Jeg behøver ikke svare på det spørgsmål.
Jeg håndhæver jo bare lovens bogstav, som er baseret på et underlæggende EU-direktiv.
Der er ikke noget nyt i lovgivningen, og vores kampagne går efter de folk, der overtræder loven. De vil blive informeret om lovgivningen. Og de vil efter 1. maj blive politianmeldt, hvis de overtræder loven."
"Hvad hvis computerspil-sælgeren pålægger transport-omkostningerne til sine produkter. Synes du, at det er specielt forbrugervenligt?
"Sådan er det jo med omkostninger og konkurrence.
I sidste ende er det altid forbrugerne, der betaler for omkostningerne.
Jeg forholder mig helt nøgternt til gældende lovgivning, og det er mit job. Jeg skal ikke ind i en overvejelser om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt fra et forbrugerpolitisk synspunkt.
Jeg må tage bare tage det til efterretning, om netbutikkerne hæver eller ikke hæver priserne."
"Kunne du forestille dig, at man opdelte e-varerne i produkter, der kunne afprøves, returneres og forbrugerne fik sine transportomkostninger dækket som for eksempel sko eller tøj. Og så varer, hvor forbrugerens transportomkostninger ikke bliver dækket, fordi vedkommende har haft rig lejlighed til at afprøve det inden vedkommende bestilte produktet, som for eksempel computerprogrammer?"
"Lovgivningen er ret klar på dette område.
Så snart der er fortrydelsesret, skal forbrugeren stilles, som om vedkommende aldrig har indgået aftalen.
Derfor skal politikerne på banen, før der sker en ændring eller eventuelt en opdeling af varer. Men jeg tror, at der vil dukke en masse gråzoner op, som mange netbutikker vil søge at udnytte."
"Tror du, at forbrugerne udnytter de 14 dages returret til at kopiere eksempelvis cd'er med musik og computerprogrammer, inden de afleverer dem tilbage til netbutikken?"
"Det ved jeg ikke.
Men netbutikkerne kan jo bare forsegle forsendelserne, og hvis forseglingen ikke er brudt, så må den betale for transportomkostningerne, hvis kunden fortryder."
"Synes du loven om den 14 dages returret inklusiv fragtomkostninger sidestiller online og offline-butikker i konkurrencen om kunderne?"
"Lovgivningen skal sikre, at borgerne kan føle sig trygge, når de handler på nettet.
Det vil jeg gerne være med til at sikre.
Og i stedet for at fokusere på alle omkostningerne, som netbutikkerne må bære, så tror jeg, at sikringen for en god oplevelse i form af tryghed på længere sigt vil skabe flere kunder til netbutikkerne."