Jamaicaner gør Soft Design til venturekapitalist

En forretningsmand på Jamaica bad Soft Design udvikle for sig. Nu har han etableret sig i Danmark, og Soft Design ejer 45 procent af det nyoprettede Krys Financials. "En kanongod historie," siger Soft Designs direktør.

For halvandet år siden henvendte en universitetslærer fra Jamaica sig til Soft Design. Manden, Chris Green, havde evalueret værktøjer fra IBM, Microsoft og Soft Design til at lave web-grænseflader, og nu ville han gerne have det danske udviklingshus til at arbejde for sig.

"Det lød næsten for godt til at være sandt," siger Bo Povlsen, administrerende direktør i Soft Design.

Men det var det ikke, og i dag har Chris Green oprettet aktieselskabet Krys Financials, som Soft Design ejer 45 procernt af. Selskabets holder til hos Soft Design i Søborg i udkanten af København.

Skulle have web-grænseflade

Netop nu er Chris Green på Cebit for at udbrede kendskabet til sin løsning. I løbet af det sidste halvandet år har han tilbragt ni måneder hos sine medsammensvorne i Søborg.

Chris Green er universitetslærer på den caribiske ø og har ved siden af lærergerningen en lille virksomhed med 10 ansatte. Virksomheden udvikler en løsning, der blandt andet bruges af Scotiabank, Canadas næststørste bank.

"Chris Greens løsning er udviklet i Microsofts udviklingssprog FoxPro og skulle moderniseres med en web-grænseflade, og det var i den forbindelse, at han faldt over os og vores værktøj Websydian," siger Bo Povlsen.

Foretrækker europæiske

Bo Povlsen har også fundet ud af, at virksomheder i Caribien ofte foretrækker europæiske eller amerikanske udviklere frem for lokale, så det var et yderligere incitament til at vælge Soft Design.

"Vi har lige haft to mand på Jamaica i en uge og har billeder, hvor de står sammen med en af Jamaicas ministre. Chris Green har sine forbindelser i orden, det må man sige," siger Bo Povlsen, der ikke havde spor svært ved at finde to medarbejdere, som var parate til at tage turen til Jamaica.

"Vi kobler hans idéer lavet i FoxPro med vores web-forståelse, og det er der symbiosen er opstået. Hele hans interface er i dag browserbaseret," lyder det fra Soft Design-direktøren.

Samarbejdet med Chris Green har også pustet nyt liv i Soft Designs distributører, der pludselig har fået et nyt stykke software, de kan sælge sammen med deres andre løsninger. Og Chris Green har fået sig en distributør.

Halveret omsætningen

Sidste år halverede Soft Design omsætningen og kom ud med et resultat før skat i størrelsesordenen minus en million kroner.

"2006 var et rigtig dårligt hardware-år," forklarer Bo Povlsen.

Soft Design står på tre ben. Firmaet sælger IBM's AS/400-servere (som i dag hedder System i5), sælger e-business-værktøjet Websydian, og endelig har Soft Design også en konsulentafdeling.

Som hovedregel opgraderer de store kunder deres AS/400-servere hvert andet år, hvilket tydeligt kan ses på bundlinjen hos Soft Design. Men når det er sagt, så skal der betydelig mere end lidt røde tal på bundlinjen til at bekymre Bo Povlsen, selvom bestyrelsen udtrykker sin utilfredshed med resultatet.

"Målet i år er at bruge den første million til konsolidering, den næste til overskudsdeling, og så skulle der gerne være en til halvanden million tilbage som resultat før skat," siger Bo Povlsen, der udover at være direktør også er hovedaktionær i Soft Design med 50,2 procent af aktierne.

Firmaet brugte også næsten 7.000 timer sidste år på at færdigudvikle produktet Synchronicer, som firmaet sidste år vandt IBM's innovationspris med. Synchronicer er udviklet som en overbliksløsning til transportvirksomheden Kurérgruppen, hvor størstedelen af medarbejderne arbejder i marken.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere