DR mangler kvart milliard i medielicenspenge

Over 100.000 danskere betaler ikke medielicens, hvilket giver DR et årligt efterslæb på omkring en kvart milliard kroner. De penge skal anskaffes ved at appellere til folks samvittighed og få etableret pc-forhandlerindberetning, lyder det fra DR.

Artikel top billede

"Du er nummer 24 i køen. Og vil blive ekspederet om cirka…25 minutter."

Sådan lød telefonsvareren, da Computerworld ringede til DR Licens for at høre, hvordan det gik med at kradse medielicenspenge ind.

Grunden til opkaldet var, at 135.000 danskere for to måneder siden modtog et brev fra DR Licens- og Programservice, hvori de fik en påmindelse om at betale 1.075 kroner halvårligt til medielicensen.

Og det har godt 33.500 indtil videre gjort.

"Vi er rigtig godt tilfredse med vores kampagne. Den har skaffet os 23.500 medielicensbetalere og 2.500, der betaler til radiolicens. Udover kampagnen har 10.000 betalt medielicens, så vi er i alt oppe på omtrent 33.500 betalere," lyder det fra chefen for DR's direktionssekretariat, Peter Kyhl.

Han fortæller, at DR i marts måned har over to millioner licensbetalere.

Og det er en historisk milepæl, som den statslige mediekoncern nu for første gang har rundet.

Over 100.000 betaler ikke

Peter Kyhl fortæller, at det reelle tal af sortseere dog kan være noget større, da kampagnen hovedsagligt var rettet mod de 18 til 30-årige danskere.

Og hvad så med de over 100.000 danskere, der ikke blev påvirket af brevtruslen i januar, og som tilsammen giver et licens-efterslæb på over 215 millioner kroner årligt.

"Det koster os penge, hver gang vi laver en kampagne. Og så skal man også tænke på, hvor mange gange vi kan forsvare at sende breve ud til mulige licensbetalere," forklarer Peter Kyhl.

Han regner derfor med, at knap kvarte milliard er tabte penge, indtil DR igen kan føre en ny kampagne rettet mod de manglende betalere.

Kontrolinstanser på vej

Peter Kyhl understreger dog, at ikke alle de manglende betalere nødvendigvis snyder.

"Men vi sender jo 135.000 breve ud, fordi vi forventer, at alle modtagere skal betale medielicensen," fortæller Peter Kyhl om medielicenskampagnen, der har kostet i omegnen af 20 millioner kroner.

Så for at få de sidste licensmillioner i kassen appellerer han til computer-, radio- og tv-brugernes samvittighed. Og ikke mindst ønsker han at udbygge forhandler-indberetningen.

Den kendes blandt andet fra tv-forhandlere, der indberetter fjernsynskøbere til DR Licens.

"Vi har kontakt til forhandlerne, der kan hjælpe med at indberette, når en person køber en pc. Det kan jo hjælpe folk, så de slipper selv for at tilmelde sig licens-ordningen nede på postkontoret," lyder det fra Peter Kyhl.

Han forklarer dog, at der stadig er en masse formalia, der skal tages hånd om, så eksempelvis tv-licensbetalere ikke bliver dobbeltfaktureret, når de køber en computer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S